I perioden fra mandag den 20. april til søndag den 26. april 2020 gennemførte dansk politi målrettede indsatser mod hastighedsoverskridelser i trafikken. Indsatserne var koordineret på europæisk plan i regi af Roadpol.
Ved de målrettede hastighedskontroller blev der konstateret 11.908 hastighedsoverskridelser, heraf
- lidt over 5.600 overskridelser af den generelle hastighed i byerne
- mere end 2.900 overskridelser af den generelle hastighed på landeveje og motorveje, mens
- lidt over 3.200 overskred den skiltede hastighed på vejene, bl.a. hvor hastigheden var nedsat på grund af vejarbejder.
Hovedrystende
“Ugens kontroller viser, at der stadig er for mange bilister, der kører for hurtigt og dermed udsætter sig selv og andre for fare. Farten dræber og er stadig et problem for trafiksikkerheden og kræver derfor politiets fortsatte opmærksomhed. Når hastigheden sættes i vejret, øges både den strækning, som bilen kører, inden føreren reagerer, og bilens bremselængde. Der er således en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne,” siger Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:
“Nogle af de hastighedsoverskridelser, som vi har konstateret i denne uge, er hovedrystende, hvor vi har eksempler på hastigheder tæt ved 200 km/t. – og det kan man dø af, hvis det går galt.”
Uheldsrisikoen er dog ikke lige stor for alle typer af veje. 100 km/t på en motorvej er mindre farligt end 100 km/t på en landevej eller en byvej. Dette skyldes, at en motorvej er konstrueret til disse høje hastigheder, og at der her kun kører personbiler og lastbiler. Landeveje og byveje er derimod konstrueret til meget lavere hastigheder, og trafikken er mere kompleks, da både fodgængere, cyklister og biler er til stede.
Fra 2013-2018 mistede 403 personer livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede kørte for stærkt i forhold til det tilladte eller forholdene. I 28% af disse uheld var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang.