TV-junglen forvirrer i starten af 2018: Forbrugere strømmer til butikker for råd

2018 byder på markante prisstigninger hos traditionelle tv-udbydere, og det får mange danskere til at søge hjælp hos fagfolk for at få den bedste løsning. Ifølge undersøgelse finder forbrugerne kun telefonimarkedet mindre overskueligt.

Med et nyt år er danskerne blevet vant til, at betalingen til tv-udbyderen stiger, og 2018 er ingen undtagelse. Over de seneste mange år er prisen for tv-kanaler steget mærkbart, mens udbuddet af muligheder er udvidet, og det giver grå hår hos kunderne. Forhandlere bliver lige nu besøgt af mange forvirrede kunder, der har svært ved at gennemskue hvilken mulighed, der er bedst.

– I gamle dage var der ikke så meget at tage stilling til. Det var enten en antenne, parabol eller kabelløsning, der leverede kanaler til danskerne. Men i dag er det en jungle at finde den rette løsning, og det mærker vi også hos vores kunder, der søger vores rådgivning til at finde den bedste og billigste løsning. 

– Priserne på tv-abonnementer er steget 72 procent siden 2009, mens forbrugerpriserne generelt kun er steget lidt over ti procent, og det får naturligvis også mange til at gå deres abonnement efter i sømmene, forklarer direktør Jens Krogh fra Panasonic Center, der forhandler tv-pakker fra forskellige udbydere og vejleder forbrugerne i at vælge den rette løsning.

Direktøren advarer danskere mod at hoppe på forskellige netbutikkers fupprodukter, der lover at minimere tv-regningen kraftigt ved hjælp af superantenner. Superløsninger findes ifølge Jens Krogh ikke, og desværre er flere blevet snydt.

LÆS OGSÅ:  Fælles nordisk mærke-kampagne: Verden ændrer sig når du handler

Dansk marked mindst overskueligt

Forvirringen hos Panasonic Centers kunder kan også aflæses i en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der placerer køb af tv-abonnementer som det tredjemindst gennemskuelige marked ud af 42 for danske forbrugere – kun overgået af mobil- og fastnettelefoni. Samme undersøgelse har i øvrigt konkluderet, at den danske forbruger har det sværest sammenlignet med forbrugerne i ti lignende EU-lande.

Ifølge Jens Krogh viser undersøgelsen, at der er plads til forbedringer hos tv-udbyderne, når det kommer til gennemsigtighed og lavere priser.

– Kunderne bør løbende tage deres tv-abonnement op til revision. Det vil skærpe konkurrencen og få udbyderne til i højere grad at imødekomme de mange kunder, der overvejer deres fremtidige tv-abonnement, siger Jens Krogh.

Ud over de mange udbydere, der tilbyder løsninger via kabel, antenne, parabol, fiber eller bredbånd, er der også et spirende marked inden for streaming, hvor der er en række aktører med HBO Nordic, Netflix, Viaplay og C More blandt de største kommercielle aktører. Især streamingtjenesterne er lige nu populære blandt danskerne og bliver ofte brugt som supplement til mindre tv-pakker hos de traditionelle tv-udbydere.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)