Site icon 24NYT

Udenlandske forskere i Danmark slår rekorder

Optaget til ph.d.-uddannelserne er eksploderet i de senere år. Det er en alvorlig fejlinvestering både ud fra et udbuds- og et efterspørgselssynspunkt. Ph.d.-uddannelsen bør nemlig være særdeles elitær, men der er næppe talent og energi nok til stede blandt de nyuddannede danske kandidater til at understøtte væksten i optaget.

Resultatet er, at der bliver uddannet for mange ph. d.’er herhjemme, som forskningsmæssigt ikke er konkurrencedygtige i forhold til lande, Danmark sammenligner sig med såsom Sverige og Storbritannien.

Man skønner, at 20 pct. af de danske ph.d.’er ikke har en tilstrækkeligt høj international kvalitet. I dag er det således, at op mod halvdelen af de medicinske kandidater bliver ph.d.’er, men det har man simpelt hen ikke talentmassen til i så lille et land som Danmark, mener eksperterne.

Det faldende uddannelsesniveau i Danmarks undervisningssystem betyder, at på flere danske universiteter er der flere udenlandske forskere end danske.

Især inden for naturvidenskaberne har andelen af udlændinge haft vokseværk. På DTU udgjorde udenlandske forskere 44 pct. af det videnskabelige personale i 2017. I 2021 – kun fire år senere – udgjorde andelen af udenlandske forskere 53 pct.

På IT-Universitet er andelen af udenlandske forskere det højeste på alle otte universiteter. Her er 60 pct. af forskerne udlændinge.

På Københavns Universitet var der 1.534 udenlandske forskere i 2014. I dag er der 2.313.

På Aarhus Universitet er der ifølge en opgørelse fra december sidste år 1.826 udenlandske forskere.

Ifølge Danske Universiteter er den samlede andel af såvel akademisk som ikke-akademisk videnskabeligt personale fra udlandet siden 2010 steget fra at udgøre knap en femtedel til i 2020 at udgøre en tredjedel.

Udviklingen glæder Dansk Industri, hvor Mikkel Haarder, der er underdirektør og chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed, mener, at, når der er så mange udenlandske forskere på danske universiteter, skyldes det, at ”Danmark er et attraktivt land med stærke forskningsmiljøer og virksomheder, der formår at samarbejde med universiteterne, så der på den måde bliver trukket dygtige folk til”.

At Danmark er en attraktiv karrieredestination, er en myte. Virkeligheden er, at det danske undervisningssystem – folkeskolen, gymnasierne og universiteterne – er i forfald, og at kvaliteten af de danske kandidater og ph.d.’er er faldet så drastisk, at danske universiteter er nødt til at masseimportere udenlandske forskere.

André Rossmann

Exit mobile version