I sidste uge foretog Tungvogncenter Øst under Midt- og Vestsjællands Politi en tungvognskontrol ved Storebælt, hvor en dansk registreret lastbil blev bragt til standsning for rutinemæssig kontrol.
Lejet dansk lastbil gik ikke under politiets radar
Lastbilen blev ført af en makedonsk chauffør, som foreviste en førerattest, der dokumenterede, at han var ansat i en slovensk transportvirksomhed. Chaufføren foreviste ligeledes en lejekontrakt, hvor det fremgik, at den slovenske virksomhed havde lejet den danskregistrerede lastbil for en længere periode.
”Det er en usædvanlig sag, da det typisk er udenlandske lastbiler, vi ser i sager om ulovlig cabotagekørsel. Det er første gang, jeg ser, at en dansk lastbil er involveret i ulovlig cabotagekørsel i Danmark. Selv om de udenlandske vognmænd tager nye metoder i brug i forsøget på at omgås lovgivningen og flyve under politiets radar, viser fangsten fra sidste uge, at de udenlandske vognmænd ikke kan vide sig sikre. Jeg er meget tilfreds med, at vi fik sat en stopper for den ulovlige cabotagekørsel,” siger fg. politikommissær Henrik Fobian fra Tungvogncenter Øst under Midt- og Vestsjællands Politi.
Mindst 21 ulovlige cabotagekørsler i løbet af 14 dage
Ved kontrollen kunne politiet konstatere, at lastbilen de sidste 14 dage havde kørt en fast tur/retur mellem Aarhus og Køge. Det er derfor politiets opfattelse, at den slovenske virksomhed har udført mindst 21 ulovlige cabotagekørsler i Danmark.
Bødekrav på 210.000 kr.
Den slovenske transportvirksomhed blev sigtet for ulovlig cabotage, og lastbilen tilbageholdt som sikkerhed. Bødekravet i sagen lyder på 210.000 kr.
Betegnelsen cabotagekørsel bruges om transport af passagerer eller gods mellem forskellige lokationer inden for ét land udført af et firma fra et andet land.