Støjskærmsprojektet langs E45 i Aalborg har fået vokseværk. Støjskærmene bliver flere steder et par meter højere end planlagt, og dermed kan flere naboer se frem til mere støjreduktion end forventet.
Knap otte kilometer støjskærme skyder op langs Nordjyske Motorvej i Aalborg i løbet af 2024. Vejdirektoratet kan nu løfte sløret for, hvordan støjskærmene endeligt kommer til at se ud, og at de flere steder bliver højere end planlagt.
”E45 i Aalborg er et af de områder, hvor naboerne er meget støjplagede af trafikken. Jeg er derfor rigtig glad for, at vi har kunnet lave nogle justeringer i projektet, så det er muligt at opsætte endnu højere støjskærme flere steder på strækningen”, siger Mette Aakær Møller, projektleder i Vejdirektoratet.
De nye støjskærme langs motorvejen bliver mellem fem og ni meter høje. Oprindeligt skulle de variere mellem tre og syv meter i højden.
Formålet med opsætning af støjskærmene er at reducere støjgenerne for de mange borgere, der er nabo til Nordjyske Motorvej. Der ligger en del bolig- og kolonihaveområder tæt på motorvejen, hvor støjen overstiger Miljøstyrelsens fastsatte grænseværdier på 58 dB, og derfor er strækningen udpeget til en støjforbedring. Efter opførelsen af støjskærmene kan naboerne se frem til en væsentlig støjreduktion.
Et grønt tæppe langs motorvejen
Støjskærmenes udseende er nu fastlagt. Ud mod motorvejen vil størstedelen af skærmene blive beplantet. De steder hvor skærmene løber tæt forbi motorvejen, vil der blive opsat trælameller i bunden, da planterne sandsynligvis ikke vil overleve saltning af vejene i de kolde vintermåneder.
På nabosiden vil støjskærmene blive fuldt beplantet, således at skærmene indgår mere naturligt i omgivelserne.
Udvalgte steder på strækningen vil der være transparent glas i toppen af skærmen. Det vil være de steder, hvor de nærmeste beboelsesejendomme ligger i et lavere niveau end motorvejen.
DAV NORDIC skal opsætte støjskærmene
Kort før sommerferien indgik Vejdirektoratet kontrakt med DAV NORDIC og Munck Havne & Anlæg, som skal være henholdsvis entreprenør og underentreprenør på projektet og dermed stå for opførelsen af støjskærmene. Derudover skal rådgivningsfirmaet ISC Rådgivende Ingeniører stå for at detailprojektere støjskærmsprojektet.
”Vi ser frem til et konstruktivt samarbejde med både entreprenør og rådgiver og glæder os til at komme i gang med arbejdet, så vi kan reducere støjen til et mere tåleligt niveau for de mange borgere, der er nabo til motorvejen,” siger Mette Aakær Møller, projektleder i Vejdirektoratet.
Lige nu er entreprenøren i gang med det forberedende arbejde og at udarbejde en mere detaljeret tidsplan for projektet. Til september går entreprenøren i gang med at fjerne træer og de eksisterende støjskærme på strækningen.
Fakta om støjskærmene i Aalborg
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne har med “Infrastrukturplanen 2035” afsat en pulje på i alt 3 milliarder kroner i perioden fra 2022 til 2035 til bekæmpelse af trafikstøj.
Med aftalen er der afsat cirka 600 millioner kroner i 2022 til etablering af nye støjskærme langs statsvejene, som vil blive opført over de kommende år, herunder støjskærmene i Aalborg.