Verdensmål og bæredygtighed er kun til pynt

Et interview med en lang række virksomhedsledere om deres fokus på bæredygtighed taler sit tydelige sprog, skriver Børsen.

Undersøgelsen viser, at 70 pct. af virksomhederne fokuserer på bæredygtighed, fordi deres kunder forventer det, og fordi det gør det nemmere at tiltrække nye medarbejdere.

Kun 25 pct. gør det, fordi det gavner omkostningsniveau eller bundlinje. Der er altså mere fokus på branding end på virkelig effekt.

Samtidig bliver der ikke fulgt godt nok op på effekten. Mere end halvdelen af virksomhederne gennemfører kun effektmålinger én gang årligt – eller slet ikke.

24NYT: I forbindelse med det store fokus på klimaet og grøn omstilling er der i erhvervslivet opstået et fænomen, der kaldes ”greenwashing”.

Der er tale om greenwashing, når en virksomhed pynter sig med lånte fjer og foregiver at være en grøn virksomhed, selvom den reelt ikke er det.

Virksomhederne putter bare et bæredygtigt eller etisk label på, men det har ingen praktisk effekt. Varen eller ydelsen har bare fået et nyt navn, fordi man ved, at kunderne gerne vil have noget bæredygtigt.

Når danske virksomheder udbasunerer deres progressive holdninger i forhold til klimaet og iklæder sig falske grønne fjer, er der tale om et marketingstunt, der høster hurtige klapsalver fra offentligheden, men som i bund og grund er en gratis omgang for ledelsen, der er over alle bjerge, når målene om 30 år skal indfries.