Vi mener det godt, men for mange pantflasker og -dåser ryger i skraldespanden

Alene i december måned ender 12 mio. flasker og dåser med pant i skraldespande, i affaldssorteringen og andre steder i stedet for at komme retur via flaskeautomaten. Det kan skyldes misforståelser og manglende viden, og det skal ny kampagne med Linse Kessler i hovedrollen rette op på.

Danskerne er nogle af verdens bedste til at aflevere flasker og dåser med pant, men ti procent af af flaskerne og dåserne finder aldrig vej til flaskeautomaten. Nu sætter kampagnen ”Hjem til jul” fokus på de flasker og dåser, der ikke kommer retur og derfor ikke bliver genanvendt. Alene i december drejer det sig om 12 mio., som – hvis de var kommet retur – kunne være blevet til nye flasker og dåser og dermed have sparet kloden for udvinding af nye råstoffer samt udledning af CO2. Det er en klimagevinst, som er værd at kæmpe for.

”Tanken med kampagnen er at minde om, at pant hører hjemme i flaskeautomater for at kunne blive genanvendt til nye flasker og dåser. Det ved vi godt, men når man undersøger vores pantadfærd, er der alligevel noget af panten, der ender på gaden eller i affaldssorteringen,” siger Lars Krejberg Petersen, der er adm. direktør i Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem.

”Når vi affaldssorterer og kommer dåserne i metalaffald eller plastflasken sammen med det øvrige plast, er det sikkert i den tro, at vi gør det rigtige for klimaet. Men det er svært at genanvende materialer, der er en del af affaldsstrømmen. Omvendt ved vi, at flasker og dåser, der afleveres i flaskeautomaten, bliver genanvendt til nye.”

Et simpelt regnestykke viser, at hvis blot hver dansker sørger for at aflevere en enkelt pantflaske og en enkelt dåse mere i flaskeautomaten i december, kan det lykkes at få bragt de 12 mio. flasker og dåser hjem til jul i år. Det er en fin julegave til klimaet og en CO2-venlig afslutning på 2020.

LÆS OGSÅ:  Stjal pant og truede med knust flaske

Fakta: 

Kampagnefilmen med Linse Kessler bliver vist på TV og de sociale medier (FB, Instagram og YT) fra torsdag den 3. december til søndag den 27. december

Julekampagnen er et glædeligt gensyn med Linse, der i 2019 med kampagnen Plastik er fantastisk satte fokus på, at plastik er fantastisk, når bare vi genanvender det.

Kampagnen ”Plastik er fantastisk” fra 2019 har netop vundet guld ved AEA 2020 for at være nyskabende og sætte nye standarder for at flytte holdninger og adfærd.

Dansk Retursystem driver det danske pantsystem.

Sidste år fik Dansk Retursystem 1,4 mia. flasker og dåser retur.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)