Site icon 24NYT

Videnscenter åbner tre 3D-Labs på tre erhvervsskoler

Elev Simon Alexander Arnby (tv) viser VR til Ole Heinager, direktør for Next Uddannelse og formand for DEG

Nu kan erhvervsskoleelever få fingrene i 3D-teknologi, og byggefagene står i forreste række for at udnytte mulighederne.

Videnscenter for Håndværk – Design & Arkitektur åbner tre 3D laboratorier på tre store erhvervsskoler i landet. Nu kan erhvervsskoleelever fremover i deres undervisning eksperimentere med 3D printere, Virtual Reality, laser cuttere, 3D design mm. Åbningen fandt sted torsdag på Techcollege i Aalborg, Mercantec i Viborg og hos Next Uddannelse København.

De tre 3D-Labs er sat i verden for at udvikle erhvervsuddannelserne, så det forhåbentlig bliver mere attraktivt for unge at tage en uddannelse hvor man bruger sine hænder – men samtidig har mulighed for at lege med den nyeste teknologi.

Ole Heinager, direktør hos Next Uddannelse København og formand for DEG, understreger vigtigheden af at fremtidssikre uddannelserne: ”Hvis ikke vores unge elever og lærlinge kommer ud med den her teknologiforståelse, så får de et chok når de for alvor rammer arbejdsmarkedet derude”

I Aalborg er begejstringen stor, og tømrerelev Philip Gerdes kan se fremtiden for sig: “Der er ingen tvivl om, at det også vil finde vej til for eksempel byggepladser, så hvis vi som tømrere lige mangler et bestemt stykke til et hjørne, så kan vi printe det frem for at skulle bestille det,” siger han.

Investeringerne på de tre skoler skal føre erhvervsskoleeleverne ind i det 21. århundredes 3D-teknologi. En teknologi der stadig vinder heftig frem, og som visualiserer problemløsninger på en hel ny måde: ”Det har været rigtig fedt, og en hel ny måde at se tingene på. Det giver en helt nyt vinkel og perspektiv,” siger Simon Alexander Arnby, der eux-tømrer-elev.

Han klassekammerat, Claus Hønborg, er først lige blevet introduceret til VR, men bruger det allerede instinktivt og hurtigt. Han siger om mulighederne med 3D-lab: ”Det er federe end at sidde og tegne på en computer. Man se hvordan det er, og hvordan det føles at være derinde”

Helt overordnet er det vigtigste at eleverne får lov til at eksperimentere med 3D, og snuse til mulighederne. Udstyret skaber en attraktiv teknologisk undervisning for de unge, og muligheden for at fordybe sig i 3D, VR og laser cuttere.

”Det er fedt at få adgang til alt det udstyr. Det gør det lidt sjovere at få at vide mandag morgen, at man skal sidde og tegne hele dagen” slutter Claus Hønborg.

Exit mobile version