Når Black Friday bliver til #BlackFURday, kan du komme med på besøg et sted, hvor det at ”gå i sort”, er det mindst ønskværdige – hvor rød, hvid, grå eller brun, stribet eller plettet ofte springer køen over. Tag en tur med ind i skyggerne hos dyreinternatet, hvor farven sort ikke er en marketing gimmick, men en daglig udfordring.
– Rød eller hvid. Grå eller brun. Stribet eller plettet. Her er alle andre farver end kulsort foretrukket, forklarer direktør Henrik Knaack.
For ham og hans kolleger i Dyreværnet er farven sort en daglig udfordring snarere end en marketing gimmick. Og hans ”butik” er en af de få, hvor priserne ikke går i sort i forbindelse med Black Friday.
Med kampagnen #BlackFURday benytter Dyreværnet i samarbejde med Agria Dyreforsikring i stedet lejligheden til at rette spotlyset på internaternes skyggedyr – de sorte dyr, der lever i skyggen af deres kulørte artsfæller:
– Sorte hunde og katte venter længere på vores internater end dyr i andre farver, forklarer Henrik Knaack, der – ligesom forskere verden over – har svært ved at forklare fænomenet, som på engelsk kaldes ”Black dog/cat syndrome”.
Når dyret går i sort
– Der er lige så meget positivt ved en sortpelset hund eller kat, som ved dyr i andre farver. F.eks. ser man ikke snavs så tydeligt, og når de fælder, ser du ikke hårene så tydeligt som hvide på tøj og møbler. Hvorfor sorte katte bliver fravalgt handler måske også lidt om, at vi historisk har opfattet f.eks. sorte katte som ”ulykkesdyr”, og vi ved, at nogen synes, det kan være lidt sværere at læse ansigtsmimikken hos sortpelsede dyr – det er småting som det, der kan påvirke efterspørgslen efter det enkelte dyr. Vi har taget initiativ til #BlackFURday-kampagnen for at øge bevidstheden hos potentielle dyreejere og lære dem at se ud over farver og i stedet fokusere på dyrets temperament, karaktertræk og personlighed, forklarer Tine Stabell, direktør i Agria Dyreforsikring.
– Sorte hunde og katte har lige så skønne og forskellige personligheder som deres mere farverige artsfæller. Der er ingen adfærdsmæssig forskel, så vi opfordrer naturligvis danskerne til at fokusere på personlighed og give alle disse kærlige dyr en chance for et trygt liv – uanset farven, opfodrer Henrik Knaack.
#BlackFurday-kampagnen er initieret af Agria Dyreforsikring i Danmark, og ideen er taget op af forsikringsselskabets søsterselskaber i Sverige, Norge, Finland, Irland og England. I Danmark støttes kampagnen af Dyreværnet.