Brugte biler strømmer over grænsen

 

Mere end 22.000 store brugte biler, som de færreste har råd til fra ny, kommer hvert år ind i landet. Det er store klimasyndere danskerne kan købe til billige penge.

Det er muligheden for at få fat i en større bil med masser af ekstraudstyr, der får danskerne til at kigge mod især Tyskland.
Bilerne er ofte mellem tre og fire år gamle, og det betyder, at de er væsentlig billigere at indregistrere og væsentligt mere forurenende, end hvis de kom til Danmark fra nye.
”Den værdibaseret indretning af vores registreringsafgift gør, at det er meget fordelagtigt at importere en brugt bil fra udlandet, men det er et problem for både miljøet og statskassen. Politikerne har med de kommende forhandlinger, om nye afgifter, muligheden for at lave løbende afgifter frem for en høj registreringsafgift. Derved kan vi sikre, at denne import ikke sker.” Siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Få danske luksusbiler

Det er i høj grad større biler i stor-, luksus- og premiumklassen, der bliver hentet til landet.
65 procent af de importerede biler fra udlandet hører til en af de tre klasser, mens de store biler til sammenligning kun udgør 13,2 procent af de nye biler, der sidste år blev indregistreret i Danmark.
”Hvis politikerne i løbet af efteråret forhandler en aftale hjem om nye registreringsafgifter, der går med en tekniskbaseret afgift, hvor bilisterne skal betale for bl.a. bilens CO2-udledning og energieffektivitet, så vil det være langt mere fordelagtigt for både forbrugere, virksomheder og staten, at købe den fra ny her i Danmark.” Udtaler adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig

Leasingselskaber reklamerer for finten

Finten er heller ikke gået leasingselskaberne forbi, hvor nogle er begyndt at reklamere for besparelserne ved at købe brugte biler primært fra Tyskland i stedet for nye biler i Danmark.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.
Hvis regeringen skal nå sit klimamål om 70 procent reduktion af Danmarks CO2-udledning i 2030, så skal der politisk handling til nu, mener De Danske Bilimportører.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)