En jungle når danskerne klager over sundhedsbehandling

 

For mange patienter og pårørende ender det i en jungle, når de klager over sundhedsbehandling eller -personale, oplyser, viser en rundspørge hos Danske Patienters 23 medlemsforeninger.

Patienter, som søger hjælp til at gå videre med en negativ oplevelse eller et erstatningskrav, har ingen idé om, hvor de skal søge hen blandt de mange myndigheder med deres klage. De, der søger rådgivning, er typisk mennesker, som er syge og ikke har særligt meget overskud, og som opgiver hurtigt, fordi der er så mange indgange.

Det er dybt problematisk, at klagesystemet kræver så mange ressourcer for patienter i en hverdag, der i forvejen er fyldt med sygdom. Det er ulykkeligt for den enkelte, men også for samfundet, fordi der bruges unødigt mange skattekroner på genindlæggelser og forlænget sygdom på grund af gentagne fejl. Læs mere her og her.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)