KLIMA: Udbredt greenwashing i stedet for ægte bæredygtighed

 

En undersøgelse af virksomhederne i smv-segmentet viser, at de ikke markedsfører sig på den grønne dagsorden, skriver Børsen.

”Virksomhederne oplever ikke pres fra slutbrugerne i forhold til den bæredygtige dagsorden. Kunderne vil ikke betale mere for et bæredygtigt produkt. Man oplever heller ikke at blive ’valgt fra’, hvis bæredygtige alternativer ikke tilbydes. Virksomhederne får dermed ikke en gevinst ud af at tilbyde klimavenlige/bæredygtige produkter og services. Flere kunder vælger faktisk bæredygtige produkter fra, hvis der findes billigere produkter, der ikke er ’grønne’.

Det påstås, at der på flere arbejdspladser er en forventning hos medarbejderne om, at deres virksomhed har en bæredygtighedsstrategi. De undersøgte virksomheder svarer imidlertid, at de ikke oplever pres fra nuværende medarbejdere på CSR- eller klimaagendaen.

Virksomhederne er i vildrede og fortæller, at de i dag selv kan bestemme, hvad der er bæredygtigt, da der ikke findes standarder, man kan måle sig op imod”.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)