Site icon 24NYT

Corona har fået danskerne til at lave meget mere mad selv

Corona-pandemien har sat sine spor på danskerne og deres levevis siden starten af 2020. Med to lockdowns har vi alle haft mere tid derhjemme, og det har tydeligt vist sig på en lang række områder. Opskriftsiden Vielskermad.dk melder om en tydelig stigning i søgninger og interesse.

Vi har alle set på sociale medier, hvordan folk pludselig begyndte at dyrke surdej i køleskabet og dele det vidt og bredt under lockdowns, men det er ikke kun bagningen som danskerne har kastet sig over med ny interesse.

Kim Jørgensen fra Vielskermad.dk fortæller:

”Madopskrifter er noget af det folk søger mest efter på nettet, så vi er vant til mange besøgende på vores side, men kort tid efter landet lukkede ned første gang, så vi en signifikant stigning i både søgninger og besøgende og denne tendens har fortsat under hele pandemien.”

35% brugte mere tid på mad

Teknologisk Institut gennemførte i et internationalt samarbejde en undersøgelse fra marts til juli 2020, hvor de interviewede 1.200 danske forbrugere om deres madvaner under Corona.

Her svarede 35% at de nu brugte mere tid på madlavning. Undersøgelsen viste også at danskerne var blevet mere nysgerrige og eksperimenterende i deres madlavning.

Nye opskrifter

18,7% af de adspurgte i undersøgelsen fra Teknologisk Institut fortalte, at de nu i højere grad end før, benytter nye opskrifter og nye ingredienser. Med andre ord har den øgede tid til rådighed, samt jagten efter noget at bruge tiden på, ført til en større grad af eksperimenteren i køkkenet.

Det er også noget Vielskermad.dk kan nikke genkendende til.

”Vi ser den samme tendens i vores data, som Teknologisk Institut nåede frem til. Der er opskrifter, der er og altid vil være klassikere, men når vi kigger på søgemønstre i vores opskrifter, så er de betydeligt bredere i dag end tidligere. Forbrugerne spreder sig simpelthen ud over flere forskellige opskrifter end tidligere, ” udtaler Kim Jørgensen og fortsætter:

”Det er en naturligvis en tendens vi er glade for og og byder velkommen. Vores mission er netop at udbrede kendskabet til madretter, og ikke nødvendigvis kun de klassiske som lasagne og flæskesteg. Vi håber naturligvis at tendensen vil fortsætte, når Corona ligger bag os.”

Exit mobile version