En ny international TIMSS-undersøgelse (Trends in International Mathematics and Science Study) viser, at danske skoleelevers evner i matematik er blevet markant dårligere, efter at folkeskolereformen blev indført, skriver Berlingske.
”Eleverne har svært ved at forstå teksterne i matematikopgaverne og har en dårligere talforståelse og begreb om mængde, fordi mange ikke er vant til at spille med terninger derhjemme eller bruge kontanter.
Undersøgelsen viser også, at elevernes motivation i matematik er faldet. Det er første gang, at TIMSS-undersøgelsen måler generationen af elever, der har gået i skole under folkeskolereformen, der trådte i kraft i 2014”.
24NYT: Folkeskolelærernes faglighed og elevernes uddannelsesniveau falder konstant med det resultat, at år efter år udklækkes der en ny generation af funktionelle analfabeter. Ministre, rektorer og organisationsledere forsvarer deres territorium ved at hævde, at alt går rigtig godt. Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil er endda af den opfattelse, at det går ”bedre end nogensinde” med den danske folkeskole. Læs mere om folkeskolens deroute her.