Når spørgsmålet om, hvorvidt Danish Crown vildleder danske forbrugere med kampagnen “klimakontrolleret gris”, skal behandles, bliver det ikke hos Forbrugerombudsmanden, hvor bøderne bliver målt ud fra en sags værdi for virksomheden, men i Fødevarestyrelsen, hvor den maksimale bøde er 10.000 kr.
”’Vi er virkelig ærgerlige. Vi havde gjort rigtig meget ud af at skrive vores klage, så det er tydeligt, at det er ifølge markedsføringsloven, vi klager over Danish Crowns kampagne. Det er helt til grin i forhold til en kampagne til 7,5 mio. kr., Danish Crown har vurderet den til. Vores mål har været, at det også skal være afskrækkende for andre virksomheder’, siger Kristine Modvig Clement, kampagneleder for landbrug og skov i Greenpeace”.
24NYT: På mange danske virksomheder praktiserer man såkaldt ”greenwashing”, hvilket betyder, at virksomhederne pynter sig med lånte fjer og foregiver at være grønne virksomheder, selvom de reelt ikke er det. Virksomhederne putter bare en bæredygtig eller etisk label på og lukker en hel masse varm luft ud i den forbindelse. Varen eller ydelsen får bare et nyt navn, fordi man ved, at kunderne gerne vil have noget bæredygtigt. Virksomhederne gør sig med andre ord bedre, end de er, ved at overdrive deres godhed og hykle noget, som de reelt ikke mener.