Stor succes for Odin Teatret i Asien. Ved den kun seks år gamle, internationale Wuzhen Theatre Festival i Kina stod folk i kø for at få billetter fra om formiddagen og i det turbulente Hong Kong følte tilskuerne, at Odin Teatrets forestilling, Det kroniske liv, handlede om deres egen situation netop nu.
Odin Teatret er netop for en kort bemærkning vendt hjem til Holstebro efter to intense og meget succesfulde ugers turné med forestillinger og master classes dels i den 1300 år gamle by, Wuzhen, og dels i Hong Kong.
Wuzhen befinder sig lidt syd for Shanghai, og Hong Kong ligger i det sydlige Kina.
Det var tredje gang, at Odin Teatret var inviteret til Wuzhen Theatre Festival. Til den allerførste i 2013 var teatret inviteret med som det eneste europæiske teater. Under deltagelsen i den anden festival i 2014 blev teatrets leder, Eugenio Barba, udnævnt til Honorary Chairman of The Festival Committee. Altså æresformand for festivalkomitéen.
Ved festivalen her i 2019, der i løbet af sin korte eksistens er blevet en af de mest populære, internationale festivaler i Kina, stod folk, som sagt, i kø fra om formiddagen til teatrets forestilling Træet, der opførtes 25. – 27. oktober. Alle billetter – til en pris af 500 kr. – blev revet væk. I festivalen optrådte også Peter Brook og hans Théâtre des Bouffes du Nord samt Stanislavskis hæderkronede Moskva Kunstnerteater.
I Hong Kong var Odin Teatret inviteret til festivalen The World Cultures Festival 10. oktober – 17. november med temaet The Nordics. En festival, som præsenterede kunst fra alle de nordiske lande. Ud over Odin Teatret repræsenteres Danmark også af Hotel Pro Forma, når det københavnske teater er med til at afslutte festivalen 15. – 17. november med sin forestilling Neoarctic.
Ud over master classes med Roberta Carreri, Julia Varley og Eugenio Barba opførte Odin Teatret forestillingen Det kroniske liv 31. oktober – 3. november. Også her blev alle billetter solgt på rekordtid. Der herskede naturligvis en spændt atmosfære i forskellige dele af byen på grund af de begivenheder, som Hong Kong gennemlever for tiden. Det meget interessante var, at Hong Kong-kineserne så deres egen situation genspejlet i forestillingen i sådan en grad, at mange tilskuere mente, at forestillingen måtte være skabt specielt for dem.
Det kroniske liv foregår i efterdønningerne af Den tredje borgerkrig i Europa i 2031, hvor – som det hedder i forestillingens program: ”Mennesker og grupper med forskellige baggrunde mødes og konfronterer sig med hinandens modstridende drømme, skuffelser og forventninger.”
Den 9. november fortsætter teatret turnéen til Cuba, hvor det skal bidrage med forestillinger til Havannas 500 års jubilæum.