Gal eller genial? Dansk filmmager mødte lukkede døre og verbale æg og tomater, da han sagde fra over for, hvad han kalder filmbranchens politiske indavl. I dag lader han dukken Ejner udstille venstrefløjens hykleri.
Den rødhårede Søren Grinderslev har altid været vild med film. At se film, skrive film, klippe film og instruere film. Og han er så dygtig til det, at han kan leve af det. Men på trods af hans talent, er han i dag udstødt fra filmbranchen.
I vinterferien kommer hans måske sidste film i biograferne: Drømmebyggerne.
Karrieren gik i stå, da han lagde sig ud med den politiske korrekthed i den danske filmbranche, fortæller han til 24NYT:
“Jeg må have prikket et meget ømt sted”, siger filmmageren.
“Min modstand mod kønskvoter i filmbranchen stod jeg meget alene med. Når jeg fortalte om det faktum, at 100 procent af de kvinder, der søgte om støtte til manuskripter rent faktisk fik støtten, blev jeg bare mødt med verbale æg og tomater. Men i stedet for at dukke hovedet blev jeg stædig. Jeg ville ikke finde mig i den der politiske indavl, og at søm, der stikker ud, bare skal bankes ind.”
“Folk skal bedømmes på deres meritter og deres dygtighed, ikke deres køn. Men mener man sådan i en metoo-tid, så bliver man dømt ude”, siger han til 24NYT.
Forsvarede Trump
I stedet for at “stikke piben ind”, som hans fagforening Danske Dramatikere bad ham om, insisterede han på sin ret til at sige sin mening.
“Måske skulle jeg bare have holdt min kæft. Men nej sgu, jeg står ved mig selv, det er ikke mig, der er kujonen her. Jeg kunne identificere mig med den hetz, Donald Trump bliver udsat for. I min verden er han tohundrede gange mere ægte end den pøbel af høtyvebevæbnede får, der jagter ham. De bræger bare det samme som alle de andre og er fuldstændig ligeglade med fakta”.
Søren Grinderslev stædige ærlighed betalte sig, idet han efterfølgende fik en undskyldning fra fagforeningens formand Nikolaj Scherfig.
Drømmebyggerne
Ifølge Søren Grinderslev er den danske filmbranche gennemsyret af venstreorienterede, der ikke kan tolererer andre holdninger end deres egne. Noget skete der i hvert fald. Efter hans forsvar for Trump og for at dygtighed, ikke køn, skal være afgørende for filmstøtte, blev der stille.
“Min telefon holdt op med at ringe. Og de jobs, jeg havde som klipper, var der pludselig nogle andre, som skulle overtage”.
Han fik dog lov til at gøre manuskriptet til den danske animationsfilm Drømmebyggerne færdigt. Filmen handler om en pige, der finder en bagdør ind til folks drømme, og hvordan vores drømme påvirker vores vågne liv.
“Manuskriptet til Drømmebyggerne strøg lige gennem Filminstituttet. Jeg havde skrevet manuskript til to andre biograffilm før, Min bedste fjende (2010) og Dannys dommedag (2014). Men manuskriptet til Drømmebyggerne har fået en mere positiv modtagelse end noget, jeg før har oplevet”, fortæller Søren Grinderslev.
Filmen er i følge Grinderslev allerede solgt til 26 lande, blandt andet det østasiatiske marked, der tæller Kina.
Muslimerne skal ud
Da hans del af arbejdet på Drømmebyggerne var færdigt, var han samtidig færdig i filmbranchen. Grinderslev mener, at ingen vil røre en filmmand, uanset hvor talentfuld han er, som forsvarer Trump og ikke hopper med på metoo-bølgens krænkelseshysteri, som han selv kalder det.
“Det har været en hård omgang. Men jeg tror, det ville have været hårdere, hvis ikke jeg havde stået ved mig selv. Så havde jeg måske nok et job i filmbranchen i dag, men min selvrespekt ville have været væk. Og den er i sidste ende det vigtigste.”
“Islam ødelægger alt, det kommer i nærheden af. Både mennesker og samfund. Den får folk til at gøre de værste ting ved andre. Lige fra kvindeundertrykkelse til forfølgelser af homoseksuelle og jøder. Det er ikke noget tilfælde, at Hitler var enormt inspireret af islam”, mener Søren Grinderslev, der politisk er fortaler for, at muslimer skal sendes ud af Danmark.
Ejner bliver født
Søren Grinderslev er overrasket over, hvordan kunstverdenen har lukket øjnene for den måde, islam truer netop kunsten.
“Kunst er ikke frit i islam. Tag bare muhammedtegningerne og angrebet på Charlie Hebdo”, fortæller han til 24NYT.
Og så er han overrasket over, hvor stor en betydning hans ærlighed har fået for hans liv.
“Fra at være fuldstændig uinteresseret i politik og bare tulle rundt i filmbranchens indspiste cirkler, til at blive smidt ud af mine egne og blive en del af det islamkritiske miljø har været noget af en tur. Det har kostet, men jeg ville ikke have været foruden. Man skal ikke undervurdere gevinsten ved at stå ved sig selv, når der er modvind”.
I stedet for at stikke piben ind, stikker Søren Grinderslev stadig næsen frem. Særligt når det gælder islam og muslimsk indvandring, er tonen stram.
Søren Grinderslev hygger sig i dag i sin fritid med at kombinere sin fascination af filmmediet med sin fascination af den kraft, der ligger i at være politisk ukorrekt. Det sker i form af figuren Ejner.
“Venstrefløjen er helt fantastisk intolerant. Det er utroligt, hvad den tillader sig selv af uhøfligheder og injurier overfor dem, der mener ‘det forkerte’. Jeg vil godt slå lidt tilbage, og det gør jeg med figuren Ejner”.
Ejner er en mandschauvinistisk bodegatype med at sprogbrug, der passer meget dårligt ind i en familiefilm. En slags krydsning mellem Wulffmorgenthalers blåhidsige flodhest Dolph og komikeren Anders Matthesens figur Onkel Steward, tilsat politisk vid og afgrundsdyb sarkasme.
Gal eller genial? Bedøm selv, når Drømmebyggerne kommer i biograferne i vinterferien. Eller kig med her, hvor Søren Grinderslevs brovtne dukke Ejner ordner verdenssituationen: