Stadig flere studerende med indvandrerbaggrund har medført flere kultursammenstød om undervisningen ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, skriver Berlingske.
Derfor udgiver skolen nu et katalog med ideer til, hvordan underviserne kan undgå ”etnisk opdeling og optrapning af interkulturelle konflikter”. På den måde bliver lærerne bedre til ikke at ”marginalisere minoriteter” og til at ”skabe et inkluderende rum”.
Det vurderes, at op mod hver fjerde eller femte af de ca. 2.000 studerende på Københavns Professionsskole har indvandrerbaggrund.
Lektor Tekla Canger, som var med til at udarbejde kataloget, siger: ”Kataloget er ikke et knæfald for noget bestemt (islam – red.). Det handler om at skabe en uddannelse med inklusion og rummelighed i højsædet, som skaber mulighed for, at de studerende (med indvandrerbaggrund – red.) føler sig velkomne og nødvendige.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) sagde for nylig: ”Jeg bliver meget foruroliget, for jeg bliver bekymret for, hvilket samfund mine børn kommer til at vokse op i. Med de kultursammenstød, som vi allerede ser, og med de statistikker, som viser, at der ikke er et multikulturelt, men et duokulturelt samfund”.
Mange kan sikkert huske, hvordan visse kloge og dristige mennesker i løbet af 1980’erne begyndte at tale om, at der kunne komme en dag, hvor danskerne ville få sværere ved at genkende deres eget land. Og at de måske visse steder ligefrem ville komme til at føle sig som fremmede i det.
Den dag er kommet. Forvent flere kultursammenstød på landets skoler og universiteter.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)