En 67-årig mand fra Grenå blev onsdag kl. 15.00 ringet op af en mand, der sagde, at han hed Per og var sikkerhedsrådgiver i Danske Bank. Per fortalte den 67-årige, at svindlere var i færd med at overføre 73.000 kr. fra den 67-åriges konto samt 8.000 kr. fra den 67-åriges hustrus konto til en fremmed konto. For at stoppe overførslen, skulle Per bare bruge den 67-åriges CPR-oplysninger samt Nem-ID og login. Den 67-årige begyndte at finde oplysningerne til Per, men kom undervejs i tanke om, at det virkede lidt mistænkeligt. Den 67-årige sagde derfor, at han gerne ville kontakte sin egen bank i stedet.
Per svarede, at Danske Bank var lukket på grund af corona-virus, så den 67-årige kunne ikke ringe til dem. I stedet var Per nu ansat som sikkerhedsrådgiver, mens banken var lukket. Per rådede den 67-årige til, at både han og hans kone skulle lukke deres mobiltelefoner og tage simkortet ud og lade være med at bruge deres computere indtil kl. 10.00 den følgende dag. Den 67-årige syntes samlet set, at det hele lød for mystisk, og ham meddelte Per, at han ville kontakte politiet og afsluttede samtalen. Han skyndte sig derefter at ringe til Danske Bank og få spærret både Nem-ID og alle parrets konti.
Politiet modtager desværre jævnligt anmeldelser om økonomisk bedrageri. Vi opfordrer til, at man aldrig udleverer personlige oplysninger i telefonen. Banker og offentlige myndigheder har de oplysninger om dig, som de har brug for, og vil aldrig have behov for at få dit Nem-ID over telefonen.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)