Den helt store synder i klimaregnskabet er batterierne, som stadig produceres i lande, som bruger kulkraft i stor stil til den energitunge fremstillingsproces. Samlet belaster en dieselbil derfor klimaet mindre lige nu, viser en undersøgelse, som den tyske ingeniørforening Verein Deutscher Ingenieure (VDI) står bag. Det skriver Berlingske.
”Elbiler er ikke så klimavenlige, som der gerne bliver lagt op til. Så længe batterierne produceres i lande, der stadig har stor afhængighed af elektricitet produceret ved brug af kul, er biler med forbrændingsmotor et klimavenligere valg.
I øjeblikket produceres størstedelen af de batterier, der bruges i elbiler, i Asien med Kina i førersædet. Der bruges megen strøm under produktionen, og Kina hører til blandt lande, der i stor stil anvender kul til sin elektricitetsproduktion.
En moderne dieselbil belaster ifølge undersøgelsen klimaet med 8,4 ton CO2, hvor en elbil, hvis batteri er produceret i Kina, belaster med 16,8 ton. Omkring halvdelen af belastningen ved elbilen skyldes batteriet”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)