BørneTelefonen gør klar til en jul, hvor mange børn forventes at få det svært

For de fleste er julen en glædelig anledning til at være sammen med dem, man har nærmest. Men for børn, som vokser op i hjem med svigt, vold og misbrug, har et år med corona og nedlukninger allerede budt på rigeligt med familietid.

BørneTelefonen ruster sig derfor også til en jul, hvor der kan opstå flere tunge samtaler end ellers med de børn og unge, som rækker ud efter hjælp.

Sidste år havde BørneTelefonens rådgivere 1.000 samtaler med børn i perioden fra den 23.-31. december. Sammenlignet med årets øvrige dage handlede flere af samtalerne om ensomhed, seksuelle krænkelser og relationen mellem børn og forældre.

Og der er ikke grund til at tro, at der bliver færre af den slags samtaler i juledagene i år, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

”Vores foreløbige data for 2020 viser, at den hyppigste henvendelsesårsag på BørneTelefonen er relationen mellem børn og forældre. Det er første gang nogensinde, at det er tilfældet – og det mener vi, skyldes coronakrisen. Mange børn har i år oplevet flere konflikter derhjemme, mere vold og flere angstanfald. Og nu venter så en juletid, hvor der følger alle mulige forventninger med om nærvær og hygge. Det kan ramme nogle børn ekstra hårdt i år,” siger Rasmus Kjeldahl.

Ud over at BørneTelefonen står til rådighed, også juleaften, så er det alle voksnes ansvar at være ekstra opmærksomme på de børn, som for eksempel begynder at trække sig fra fællesskabet eller ændrer adfærd og humør.

”Mange af børnene er svære at se, fordi de aktivt prøver at skjule, hvor skidt de har det. De vil skåne deres forældre for bekymringer, de vil ikke skille sig ud fra kammeraterne, og de vil ikke være til besvær. Vi har alle en vigtig opgave med at se de her børn og række ud til dem, så de føler sig set og hørt og får den professionelle hjælp, nogle af dem vil have brug for,” siger Rasmus Kjeldahl.

Hver dag hele julen – også juleaften – kan børn kontakte BørneTelefonen. På helligdagene og i weekenden sidder de frivillige rådgivere klar mellem kl. 11-02. I hverdagen mellem kl. 07-02.

Fakta
Kærlighed/forelskelse (andel af alle samtaler i julen: 16,8%) og forholdet mellem barn og forældre (andel af alle samtaler i julen: 14%) var de to hyppigste henvendelsesårsager på BørneTelefonen i julen 2019.

I 2019 handlede 3,3% af samtalerne om ensomhed – i juledagene 23.-31. december gjaldt det 4,5 % af samtalerne.

I 2019 handlede 5,6% af samtalerne om selvskadende adfærd – i juledagene 23.-31. december gjaldt det 6,3% af samtalerne.

I 2019 handlede 4,1% af samtalerne om seksuelle krænkelser – i juledagene 23.-31. december gjaldt det 5,1% af samtalerne.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)