Ny plan skal hjælpe med at genoprette turismen i hovedstaden

Coronakrisen har ramt dansk turisme hårdt, og det gælder ikke mindst turismen i hovedstaden. Derfor har Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen med inddragelse af hovedstadens turismeerhverv og kulturliv samt VisitDenmark udarbejdet en fælles 2021-plan for hovedstadens turisme: Comeback Copenhagen.

”Turismen er et vigtigt erhverv for Danmark, som skaber mange danske arbejdspladser. Med den nye genopretningsplan for hovedstadens turisme samler vi derfor kræfterne, så vi på forkant af genåbningen kan forberede erhvervet til den nye virkelighed. Danmark er en eftertragtet turistdestination, og det skal vi fortsætte med at være efter coronakrisen,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Planen, der har et samlet budget bag sig på ca. 70 mio. kr., er en del af aftalen om genstart af dansk eksport. Senere på året følges der op med en genopretningsplan, der rækker frem til 2023.

”Turister og gæster skaber tusindvis af jobs og en milliardstor indtjening i København. Vi skal være klar i startboksen, så vi får gæsterne tilbage, så snart der åbnes op. København skal også fremover være en af verdens bedste byer at besøge, og vi kan ovenikøbet benytte den tvungne tænkepause til at udvikle turismen, så den bliver mere bæredygtig og passer bedre til byen,” siger overborgmester Lars Weiss (S).

Comeback Copenhagen skal helt overordnet bidrage til at hovedstaden fastholder sin internationale markedsposition i en fremtid med hård international konkurrence og ændrede rejsemønstre. Aktiviteterne i planen skal derfor ruste turismeerhvervet til den internationale konkurrence, når der igen kommer gang i turismen, ligesom planen skal styrke hovedstadens turisme med flere bæredygtige tiltag.

En central indsats i planen er en ekstraordinær ny markedsføringsindsats, som skal bidrage til, at danske og internationale turister vælger hovedstaden som destination, når markederne igen åbner.

”Genopretningsplanen bør sætte en stopper for den overturisme-debat, der som en slidt grammofonplade har kørt på repeat, inden coronaen ramte. Mere end nogensinde før har vi brug for mange turister i vores by, og derfor skal vi også være parat til at tænke nyt og stort. Jeg er især meget glad for, at vi nu får penge til at gøre København til europæisk julehovedstad 2021,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Planen præsenterer 12 forskellige initiativer. Ud over markedsføring af hovedstaden og velkendte forretningsområder som kongresser, events og krydstogt, fokuserer planen også på at tiltrække flyruter, på at få flere togrejsende, på at turismen skal være bæredygtig, på trygge oplevelser, på borgernes opbakning til turismen og ikke mindst omstilling til en ny virkelighed for turismeerhvervet.

”Hovedstaden har tabt 28 mia. kr. i turismeomsætning i 2020 og erhvervet i København er helt i knæ. Der er derfor behov for et helt særligt fokus på både at genoprette og omstille turismen her med ny handling og med stærkeste holdopstilling. To ud tre gæster i hovedstaden er normalt internationale fra nær og fjern. Og konkurrencen om netop de internationale gæster bliver benhård i takt med, at verden åbner igen. Derfor handler det nu at realisere planens initiativer i et bredt samarbejde med erhverv, kulturliv, kommuner og andre gode kræfter, ” siger adm. direktør Wonderful Copenhagen Mikkel Aarø-Hansen.

Initiativerne supplerer det arbejde med at fremme og genoprette turismen, som i forvejen foregår i hovedstaden.

Opbakning fra turismeerhvervet

Genopretningsplanen er udarbejdet i dialog med turismeerhvervet, som bakker op om de forskellige initiativer.

”Jeg er glad for, at virksomhederne er blevet involveret i arbejdet. Der er kommet en stærk plan ud af anstrengelserne. Planen er sine steder nyskabende og justerer ellers de gode greb, der har gjort København til en enestående succes de sidste 20 år,” siger adm. direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen.

”Vi skal hurtigst muligt genstarte det danske turisme- og oplevelseserhverv, så det også findes efter coronakrisen. Lige nu er der tusindvis af virksomheder og arbejdspladser på spil. Hvis vi skal indhente det tabte og udvikle erhvervet, der er så vigtig for Hovedstaden og hele Danmark, er det afgørende, at vi laver en langsigtet plan. Vi skal hurtigst muligt tiltrække og fastholde flyruter, markedsføre Hovedstaden og Danmark som et spændende, trygt og sikkert rejsemål,” siger adm. direktør i Dansk Industri Lars Sandahl Sørensen.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)