Gældende fra 1. oktober bliver arbejdstiden røgfri for alle ansatte i Aabenraa Kommune.
15. juni besluttede Økonomiudvalget i Aabenraa Kommune, at arbejdstiden fra 1. oktober er røgfri for alle ansatte.
– Beslutningen er truffet for at være med til at fremme Aabenraa Kommune som en sund arbejdsplads. Sundhedsstyrelsen peger på, at der er en direkte sammenhæng mellem røgfri arbejdstid og mindre rygning. En røgfri arbejdsplads er med til at forebygge rygestart, mindske tilbagefald blandt tidligere rygere og fremme rygestop hos eksisterende rygere. Samtidig er det også en del af målsætningen, at medarbejdere i Aabenraa Kommune ikke skal udsættes for passiv rygning, siger Aabenraa Kommunes kommunaldirektør, Tom Ahmt, og fortsætter:
– Når det er sagt, så er vi opmærksomme på, at det er et dilemmafyldt emne, og det er et emne, som de fleste har en holdning til. Derfor er medarbejdersiden også blevet inddraget, og vi har iværksat en række tiltag, der skal være med til at få medarbejdere til at stoppe med at ryge eller ændre deres rygevaner.
Konkret bliver det muligt for alle ansatte i Aabenraa Kommune at tilmelde sig et gratis rygestopkursus, hvor der vil være fokus på enten at stoppe med at ryge eller at ændre sine rygevaner, så man ikke længere ryger i arbejdstiden. Der vil også være mulighed for at få gratis rygestopmedicin.
Aabenraa Kommunes borgmester, Thomas Andresen, er glad for, at den nye politik om røgfri arbejdstid læner sig op ad Aabenraa Kommunes generelle sundhedspolitik.
– I 2020 vedtog vi en generel sundhedspolitik i Aabenraa Kommune, som har et fokus på at skabe Det Gode Liv for borgere og medarbejdere i Aabenraa Kommune. Røgfri arbejdstid er en del af den generelle sundhed i Aabenraa Kommune og i sidste ende en del af den generelle trivsel. Visionen er at være et sundt og aktivt fællesskab for alle, og i det taler den røgfrie arbejdstid i den grad ind, siger Thomas Andresen.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)