Flere undervisere har på det sidste berettet om kulturkonflikten i folkeskolen. Om hvordan ”brune” elever selvsegregerer sig for at undgå ”danskerklasser”. Og om en hverdag med uro, dominansadfærd og trusler – hovedsageligt i klasser med mange muslimske elever. Om at man i klasser med mange muslimske elever ikke underviser i emner som holocaust, terrorisme, Israel-Palæstina, religion, evolutionsteori og litteratur med en erotisk dimension af hensyn til muslimske elever. Om at lærernes berøringsangst gør, at de etnisk danske elever svigtes.
” ’Da Dagbladet Information spurgte til frygt og selvcensur hos historie- og samfundsfagslærere på landets 1.300 folkeskoler, svarede hele 67 procent, at de i en eller anden grad ville være bekymret for deres sikkerhed, hvis de skulle vise muhammedtegninger i deres undervisning’, siger Christian Marcussen er kommunikationschef og debattør Christian Marcussen til Berlingske.
Alt dette kalder på en systematisk undersøgelse af kulturkonfliktens størrelse og karakter: Hvad er omfanget af lærernes selvcensur? Hvad er omfanget af konflikter mellem sekulær undervisning og islamismen? Hvilke emner, materialer og temaer vækker modstand fra eleverne? Hvilke religiøse krav opleves fra elever og forældre? Hvad betyder klassernes og skolernes demografiske sammensætning for alle disse spørgsmål? Og ikke mindst – hvad gør vi?
Organisationerne har udvist en påfaldende berøringsangst, hvad angår disse emner. Vi er nået til det punkt, hvor politikerne må tage over. Derfor bør Folketinget træde i karakter og få vedtaget en grundig og gerne løbende undersøgelse af selvcensur og kultursammenstød på vores uddannelsesinstitutioner”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)