Saphe er klar med næste initiativ i kampen for at sænke farten i trafikken og skabe mere sikkerhed på de danske veje. Dette sker ved lanceringen af et højteknologisk 3-delt hjælpesystem, der er en kærkommen håndsrækning til de bilister, som ubevidst kan komme til at køre for stærkt.
Bedre adfærd blandt bilister skal skabe større trafiksikkerhed
I en hektisk hverdag kan det nemt ske, at bilister af og til overskrider hastighedsgrænserne, fordi de overser farttavler, glemmer at holde øje med farten, bruger mobiltelefon, eller kører på velkendte strækninger, hvor de føler sig trygge. Når de dårlige kørervaner tager over og opmærksomheden daler, stiger risikoen for færdselsulykker, og det kan være farligt for både bilisten, men også for andre, som færdes i trafikken. For uanset årsagen til at køre for stærkt, så tager fysikken ikke højde for, hvis der opstår en pludselig eller uforudset situation, hvor bilisten ikke kan nå at reagere eller bremse i tide.
Derfor har Saphe i forbindelse med deres nye Premium trafikalarmer, Saphe Drive Mini og Saphe Drive Pro, udviklet et 3-delt hjælpesystem, der skal hjælpe bilister med at holde fokus i trafikken. Hjælpesystemet består af:
- Et altid aktivt GPS-styret speedometer, der viser bilens aktuelle hastighed og er mere præcis end bilens eget speedometer, der altid viser ca. 5-10% for meget.
- Visning af hastighedsgrænser på alle større danske veje, der nemt kan overses af både bilisten, men også bilens automatiske skiltelæser, fordi der generelt ikke er mange synlige hastighedstavler langs de danske veje.
- Hastighedsassistent, der diskret udsender en advarsel, når en hastighedsgrænse bliver overtrådt.
– Vi ønsker at gøre en reel forskel der, hvor der virkelig er behov for det. Vi ønsker, at bilisterne bliver mere bevidste om deres fart og ikke bare kører på rutinen eller laver risikovurderinger ud fra egne holdninger til hastighed. For kendsgerningen er tydelig: høj fart dræber, og det er mindst lige så farligt for andre, som for føreren af bilen selv. Den hyppige påmindelse om farten skal bidrage til, at vi undgår at køre for stærkt, men kører efter færdselsreglerne, så vi oplever en større trafiksikkerhed, mindsker ulykker og redder liv. Sådan udtaler CEO og grundlægger, Freddy Sørensen.
Hastighed er et vigtigt indsatsområde
Hastighedsovertrædelser forekommer i stor udstrækning og i en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Wilke, viser det, at hver 6. bilist ud af de adspurgte ofte eller en gang i mellem kører 100 km/t på 80 km/t strækninger.
På det trafiksikkerhedsmæssige område rettes der løbende fokus på at nedbringe hastigheden. Senest er der trådt en ny EU-lov i kraft, der gælder for alle nye bilmodeller. De skal fra juli 2022 være udstyret med et obligatorisk ISA-sikkerhedssystem (Intelligent Speed Adaption), der gør føreren opmærksom på, når bilen overskrider hastighedsgrænsen på en given strækning.
I Danmark har politiet øget indsatsen ved at øge antallet af kontroller og ved at hæve fartbøderne med 20 procent fra januar 2022. Senest har de fået mere og forbedret udstyr i hænderne i form af nye laserpistoler og 25 nye fotovogne.
Derudover deltager 16 kommuner lige nu i Transportministeriets forsøgsordning over en tidsperiode på tre år, der giver dem mulighed for at indføre lokale hastighedsgrænser. Mange kommuner har allerede sænket hastigheden fra 60 km/t til 50 km/t og fra 50 km/t til 40 km/t på flere strækninger.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)