En international læseundersøgelse har i alle lande undersøgt, hvordan indvandrerbørn klarer sig sammenlignet med den oprindelige befolkning. Konkret har man opdelt børnene efter sproget i hjemmet. En skillelinje, som ifølge rapportens resultater viser sig at være afgørende for børnenes læseevner i fjerde klasse, skriver Berlingske.
”De børn i Sverige, der kommer fra hjem, hvor der altid tales svensk, klarer sig langt bedre i læsetesten end børn, der kommer fra hjem, hvor det ikke er tilfældet. Samme mønster gør sig gældende i de fleste europæiske lande, herunder Danmark.
Andelen af børn, som ikke altid taler svensk derhjemme, er vokset voldsomt mellem 2016 og 2021. I dag er det kun 53 pct. af børnene i fjerde klasse, der altid taler svensk derhjemme. I Danmark er det tilsvarende tal 63 pct.
Sverige er forandret for altid. Problemerne i uddannelsessystemet er et varsel om, hvad der er i vente på sigt. Når man importerer en masse mennesker fra den tredje verden, følger problemerne fra den tredje verden med. I fremtiden vil det svenske samfund være splittet mellem et mindretal af svenskere og en stor etnisk underklasse med indvandrerbaggrund. Og fattigdommen vil være langt mere udbredt”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)