Anti-woke kunder sætter woke-Chr. Hansen på plads

Den vestlige verden står midt i en værdikrig. En ny modebølge har bredt sig i erhvervslivet igennem de seneste år. Klima, bæredygtighed, samfundsnytte, diversitet, lgbt+, etisk virksomhedsledelse mv. er i den grad blevet det dagsordenssættende for både udenlandske og danske bestyrelser. Og det ser ikke ud til at stoppe foreløbig.

Woke-virksomheder både i USA og Danmark trækker ofte den berømte og nobelprisvindende økonom Milton Friedman, der mente, at virksomhedernes sociale ansvar var at tjene penge – ”the business of business is business” – af stalden som repræsentant for det gamle og angiveligt nu forældede synspunkt om profitmaksimering som succeskriteriet.

Det nye fokus på andre ”bundlinjer” end den finansielle fungerer som et beskyttende figenblad for ledelserne i mindre velfungerende og mindre veldrevne woke-virksomheder, hvor dårlige finansielle resultater bortforklares eller undskyldes med gode ”resultater” på andre bundlinjer, f.eks. inden for diversitet.

Man kan f.eks. godt forstå woke-Ørsteds topchef, Mads Nipper, at han fokuserer på andre succeskriterier end de finansielle i en situation, hvor hans virksomhed har mistet en tredjedel af markedsværdien i 2021, som ellers har været et godt år for aktierne.

Ny forskning viser også, at direktører, der tweeter løs om politiske emner i tide og utide, skader selskabernes aktiekurs, måske fordi de bruger for meget tid på politik og for lidt tid på virksomheden.

Woke-Chr. Hansen, der ellers har brystet sig af at gå forrest i diversitetssagen, er nu havnet i et stormvejr. Mange virksomheder i USA holder nemlig fast ved det traditionelle synspunkt om, at virksomhedens hovedformål er profitmaksimering, og de har nu tvunget Chr. Hansen til at fjerne al synlig støtte til lgbt+-miljøet, herunder til Copenhagen Pride.

Blot 13 dage efter et større fremstød med regnbuefarvede logoer, historier på eksterne kanaler og støtte på sociale medier er alle aktiviteter droppet, og alle synlige spor af opbakning til lgbt+-miljøet fjernet fra alle Chr. Hansens kommunikationskanaler. Lækkede notater viser, at det skyldes hensynet til amerikanske interessenter, der ikke bifalder virksomhedens støtte til lgbt+.

Beslutningen har vakt både harme og vrede blandt de venstreorienterede woke-medarbejdere i Chr. Hansen. “Vi er ekstremt vrede over ledelsens beslutning. Vi føler, at direktionen har valgt profit og kundernes komfort over jeres medarbejdere og minoritetsansatte i hele verden – mennesker, som har brug for, at vi stepper op i hårde tider. Det er et seriøst tillidsbrud mellem medarbejderne og direktionen, og vi imødeser en åben dialog fremadrettet”, skriver en medarbejder, der var til stede på mødet med direktionen, i et åbent brev til hele koncernen.

Et venligt forslag til Chr. Hansens ledelse: Fyr alle brokhovederne. De skader Chr. Hansen, fordi de bruger alt for meget tid på ESG og alt for lidt på virksomhedens vækst og aktiekurs. Det er ikke godt for business.

André Rossmann

 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)