Tusindvis af danske bilejere med elbiler betaler alt for meget for at oplade deres køretøj. Det kan for de mest uheldige bilejere dreje sig om op mod små 8.000 kroner, de betaler mere hvert år for opladning af deres elbil, end de behøver, skriver Berlingske.
”Markedet for opladning af elbiler er ungt og endnu ikke særlig udviklet og er rigtig svært at navigere på, når man er forbruger. Det medfører bl.a. en voldsom og unødvendig merudgift til opladning.
Der er i realiteten tale om to delmarkeder: Ét for opladning hjemme og ét for opladning ude. Og begge dele er præget af mange forskellige måder at betale på. Det er ikke en effektiv måde at udbrede elbiler på. Det gør det svært for forbrugeren at gennemskue priserne.
Konkurrencen er udfordret, fordi kun fire udbydere, Clever, Spiri, Nordlys og Zapp, sidder på 80 pct. af markedet. Det er høj koncentration, og der er dele af reguleringen, der er uhensigtsmæssige. Efter Konkurrencestyrelsens opfattelse mangler der konkurrence blandt de få udbydere, der er”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)