Alvorlig luftforurening skader københavnerne

Vejtrafik og brændeovne påvirker københavnernes sundhed mere end først antaget, og luftforurening er skyld i hvert tiende dødsfald i København. Det bekræfter ny rapport fra Københavns Kommune. Borgmestre vil nedbringe den sundhedsskadelige luftforurening.

Alt for mange københavnere lever lige nu med konsekvenserne af den sundhedsskadelige luftforurening i byen. Forureningen påvirker vores livskvalitet, den forværrer eksisterende sygdom, giver flere sygedage, nedsætter aktivitetsniveauet og kan øge risikoen for overvægt. Faktisk er luftforurening skyld i lidt mere end hvert tiende dødsfald i København.

Det fremgår af en ny rapport: ”Sundhed og luftforurening i København – Årsrapport 2021”, som er udarbejdet af Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.

”Luftforurening er et kæmpe problem. Brændeovnene i København udleder flere sundhedsskadelige partikler end bilerne, og luftforureningen gør helt almindelige københavnere syge, forringer vores livskvalitet og er årsag til for tidlig død. Det skylder vi både os selv og vores børn at gøre noget ved nu. Vi skal sætte københavnernes helbred først og gøre alt, hvad vi kan for at få renere luft i byen. Flere skal vælge cyklen over bilen, flere skal gå over til elbil og langt færre skal fyre op i brændeovnen”, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) kalder luftforurening ’den største miljømæssige udfordring for menneskers sundhed’. WHO udgav i september 2021 en rapport med nye retningslinjer for luftkvalitet. Rapporten indeholder et klart budskab om, at luftforurening har store konsekvenser for menneskers sundhed. Og den skræmmende konklusion er, at de sundhedsskadelige effekter indtræffer ved lavere forureningsniveauer, end man hidtil har troet.

Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune Line Barfod (EL) mener også, at den sundhedsskadelige luftforurening i byen skal nedbringes:

”Det kan ikke være rigtigt, at det skal være med livet som indsats at trække vejret i København. Derfor skal vi indrette byen, så biltrafikken fylder mindre, og luftforureningen bliver nedbragt. Elbiler og delebiler kan løse en del af problemet, så disse løsninger arbejder vi for at fremme, men grundlæggende skal biltrafikken nedbringes, så børn, unge og voksne kan trække vejret mere ubekymret i landets hovedstad,” siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Københavns Kommune arbejder målrettet på at gøre cyklen til det oplagte transportmiddel. I år indvier vi fem nye supercykelstier, vi opgraderer byens eksisterende cykelstier, og vi indvier snart en ny cykelgade i Vendersgade, som kommer til at skabe bedre forhold for både cyklister og gående. I 2022 har vi også vedtaget nye handlingsplaner for bl.a. delebilisme og el-ladeinfrastruktur, der også skal bidrage til at gøre byen mere grøn.

De to borgmestre er enige om, at der skal sættes turbo på, fordi København skal være en af verdens sundeste og grønneste hovedstæder. De ønsker at udvide byens Miljøzone, så alle dieselbiler skal have et partikelfilter for at køre ind i zonen. Og de opfordrer regeringen til at skærpe muligheden for at nedlægge brændeovne i store byer, hvor mange mennesker bor tæt.

FAKTA OM RAPPORTEN

  • Ifølge beregninger døde 440 københavnere for tidligt i 2019 på grund af luftforurening. Det svarer til, at omkring 12 pct. af alle københavnske dødsfald kan tilskrives sundhedsskadelig luftforurening.
  • Ifølge WHO er der ikke en nedre grænse for partiklers sundhedsskadelige effekter. Selv ved relativt lave niveauer, som i København, har luftforurening betydelige konsekvenser for menneskers sundhed.
  • Luftforurening er årsag til øget risiko for fysiske og psykiske gener og et dårligt velbefindende. Fx overvægt, stress, hovedpine, hoste, irriterede øjne, næse og hals, allergiske reaktioner, åndenød, hvæsende åndedræt, utilpashed, inaktivitet mv.
  • Der er borgergrupper, der er særligt sårbare overfor sundhedskonsekvenserne af luftforurening, hos hvem de mere akutte fysiske og psykiske gener kan have stor betydning i hverdagen. Fx borgere med kroniske sygdomme.
  • WHO’s nye retningslinjer for luftkvalitet har et budskab om, at luftforurening forårsager betydelige skader på menneskers sundhed og det ved lavere niveauer end hidtil antaget. For at beskytte menneskers sundhed anbefaler WHO derfor markant lavere niveauer af luftforurening i forhold til tidligere.
  • Der kan være væsentlige forskelle på de niveauer af luftforurening, københavnerne eksponeres for, når vi færdes gennem byen. Større og trafikerede veje har væsentlig højere niveauer af kvælstofdioxid, black carbon og ultrafine partikler.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)