Bilhus lancerer bilkøb på nettet

Bilhusene Bjarne Nielsen og Bilernes Hus lancerer nu onlinesalg af brugte biler. Tiltaget har potentiale og er kommet for at blive, men vil kræve tilvænning fra kunderne, vurderer Digital Handel hos Dansk Erhverv.

– At man nu også kan købe bilen online i ”det digitale bilhus”, er en naturlig udvikling, men der er ingen tvivl om, at det er grænseoverskridende for mange i starten, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group. Foto: PR.

Alene tanken om at købe en bil på nettet kan lyde grænseoverskridende for mange. Ikke desto mindre er de første bilfabrikanter begyndt at sælge online, og mange flere kommer sandsynligvis til at følge trop. Hos Nielsen Car Group, der med bilhusene Bjarne Nielsen A/S og Bilernes Hus er et af landets største bilhuse, har man netop åbnet for onlinekøb af brugte biler.

– Det er i forvejen sjældent, vi sælger en bil, uden kunderne har været forbi vores hjemmeside, inden de besøger vores bilhuse. At man nu også kan købe bilen online i ”det digitale bilhus”, er en naturlig udvikling, men der er ingen tvivl om, at det er grænseoverskridende for mange i starten. Der er dog en gruppe, som finder det meget naturligt, og dem giver vi nu muligheden for at købe online. Den gruppe vil helt sikkert vokse med tiden, så snart folk føler sig trygge og ved, at der er styr på fortrydelsesret og garantier, så vænner de sig hurtigt til det, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

I Dansk Erhvervs afdeling Digital Handel vurderer chefkonsulent Henrik Theil, at nethandel af biler er kommet for at blive, selvom danskerne fortsat er tilbageholdende over for at klikke sig til en ny bil.

– Når vi spørger danskerne om, hvad der er det mest usandsynlige, de vil købe på nettet, så er svaret en bil, men vi skal huske, at for ganske få år siden, var der heller ikke mange, der ville købe dagligvarer på nettet, og pludselig gik det alligevel stærkt, siger Henrik Theil og understreger:

– Flere producenter er allerede godt i gang med onlinesalget, og jeg tror, at vi kan se frem til, at det oftere bliver en mulighed, men man skal overbevise kunderne, og det er en proces, der tager tid.

Supplement til prøveturen

Indledningsvist regner man hos Nielsen Car Group med, at det primært er de næsten nye biler, som bliver bestilt online, og at cirka fem til ti procent af bilkøbene af de næsten nye biler vil blive foretaget via den nye platform. Koncernen oplever allerede mange kunder købe bil på tværs af landet uden at have prøvekørt bilen først.

– Hvis kunden har fundet den rette bil i Skive, men bor i Køge, er flere og flere villige til at købe bilen ubeset for herefter at få den leveret til det nærmeste bilhus eller hjemme hos sig selv, siger Bjarne Nielsen.

Samtidig giver digitale muligheder som videofremvisning, der især har vundet frem under Covid-19, mulighed for at gennemgå bilen direkte med salgskonsulenten inden køb.

– De nyere brugtbiler er jo i praksis lige så gode som fabriksnye biler og har ofte fortsat garanti, Det ved kunderne godt, og derfor forventer vi ikke, at de er så nervøse for at købe denne kategori af brugtbiler. Mange tilvælger også en udvidet garanti eller serviceaftale, så man slipper for at tage en risiko. Samtidig forventer vi også, at flere af de ”normale” kunder i butikkerne fremover vil komme ned og prøvekøre bilen for herefter at afslutte handlen i ro og mag, når de er hjemme, siger Bjarne Nielsen.

For langt de fleste er et bilkøb noget, man sjældent foretager, og med undtagelse af boligen er det typisk den dyreste ting, man kommer til at købe. Hos Dansk Erhverv Digital Handel vurderer man derfor heller ikke, at bilkøb på nettet kommer til at erstatte det fysiske salg 100 procent, men at de nærmere vil fungere i tandem.

– Når man lægger rigtig mange penge og gør det sjældent, vil man gerne prøve at sidde i den og mærke, hvordan den føles. Derfor bliver bilsalg nok oftere en hybridløsning, hvor man for eksempel får en prøvetur hos forhandleren, men i højere grad vælger og bestiller sine tilvalg og specifikationer på nettet, siger Henrik Theil.

Hos Nielsen Car Group ser man da også Internethandel som et supplement til det ordinære bilsalg. Det handler om at gøre købet nemt og møde kunderne, hvor de er.

– I Danmark er det en folkesport at finde den rigtige bil til den rigtige pris. Det ændrer Internettet ikke på. Mange vil ganske givet stadig søge mod vores butikker, men samtidig bliver det meget nemmere at få fat i den bil, man drømmer om, selvom den står i den anden ende af landet. Det er set i mange andre brancher, at gør man noget nemt for kunderne, så skaber det grobund for succes. Vi mener i al beskedenhed ikke, at bilkøbet har været nemmere end nu, slutter Bjarne Nielsen.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)