Selvom oktober har budt på genopretningsplan for eksporten, kan nye rejsevejledninger og nye restriktioner godt få det til at fremstå som om, at det har slået Billund Lufthavn og resten af branchen tilbage til start. Det er heldigvis ikke helt sandt. Billund Lufthavn er godt forberedt og igennem et godt samarbejde med flyselskaberne, er de klar til at flyve rejsende over landegrænserne.
Passagertallet i oktober skriger ikke gode tider, men det er heller ikke ligeså alarmerende, som det var i starten af coronakrisen, selvom verden igen er blevet orange. Der er gået 59.514 rejsende igennem terminalen i oktober, hvor der gik 356.151 rejsende igennem i oktober 2019, hvilket svarer til 16,7 procent af passagererne fra sidste år.
Passagertallene i sig selv er derfor ikke opløftende for Billund Lufthavn, men sammenlignet med resten af branchen ser Billund Lufthavn ud til at stå et godt sted.
– Vi er ret stolte af, at vi ligger i samme indeks som vores kolleger i andre lufthavne, fordi vi ikke har samme mængde indenrigstrafik, som størstedelen af de andre lufthavne har og derfor ikke kan hente trafik der. Så på trods af rejsevejledningerne henter vi vores trafik på udenrigstrafikken, siger Jan Hessellund administrerende direktør i Billund Lufthavn og fastslår:
– Og det er et godt tegn. For det viser, at vi fortsat understøtter erhvervslivet i deres internationale forretninger, og at de er klar til at rejse igen. Vi understøtter omkring 400.000 ud af de 800.000 eksporterende jobs i Danmark. Derfor er det også vigtigt, at KLM, Air France, Lufthansa, DAT, Air Baltic, Ryanair og Wizz Air stadig har nogle vitale erhvervsruter til det vestdanske erhvervsliv.
Fremgang på kurerflyene fra Billund Lufthavn
Det er ikke uventet, at der i oktober er tilbagegang på luftfragten i Billund Lufthavn. Med krisens fortsatte hærgen og en særlig stille efterårsferie er det faktisk tilfredsstillende for Billund Lufthavn, at tilbagegangen på 12,4 procent ikke er større. Tilbagegangen svarer til, at der er fragtet 833 tons mindre igennem lufthavnen, end der blev fragtet sidste år.
– Den største nedgang i fragten ligger på den fragt, som bliver kørt på lastbil fra Billund Lufthavn til eksempelvis Amsterdam, København eller Frankfurt og lagt i bugen på de store passagerfly. Men kurerflyene DHL, Fedex/TNT og UPS, som dagligt flyver fra Billund Lufthavn, har fremgang og samler en del af den fragt op, som normalt ville være kørt herfra. Og det er gode takter, afslutter Jan Hessellund.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)