Coop har oprettet et nyt selvstændigt selskab, Lobyco A/S, pr. 1. september 2020.
Det har fra starten cirka 120 medarbejdere, som beskæftiger sig med udvikling og drift af digitale løsninger. Hensigten er, at de digitale løsninger, der er udviklet til kunderne i Coops danske butikker, skal sælges til andre kæder over hele verden. Ambitionen er at skabe et globalt softwareselskab.
”Vi har oplevet en kolossal interesse for de løsninger, vi har udviklet til Coop Appen. Vi har allerede solgt de første løsninger, og lige nu er vi i dialog med retailere fra bl.a. USA, Europa, Sydamerika og selv i New Zealand” fortæller koncerndirektør i Coop, Jan Madsen, der er adm. direktør i det nye selskab.
Lobyco er blevet officiel Microsoft ISV Partner, hvilket giver adgang til Microsofts globale netværk af retail kunder, og løsningerne var en af Microsofts hovedattraktioner på verdens største messe for retail-teknologi i New York tidligere i år.
”Ved at gøre det til et selvstændigt forretningsområde vil vi dels få en rentabel forretning, som kan supplere vores kerneforretning, men måske endnu vigtigere give flere kræfter til at udvikle fremtidens digitale løsninger, og dermed fastholde vores førerposition på området i Danmark,” siger Jan Madsen.
Coop Appen har skabt international genlyd. Den er kåret til Danmarks bedste, er downloadet 1,8 million gange, har dagligt over 200.000 brugere og indeholder en lang række fordele for brugerne. Med Coop Appen kan kunderne via deres telefon bl.a.:
- Bestille varer fra Coop.dk MAD leveret direkte til døren over hele Danmark
- Gå uden om kassekøen i Coops butikker med Scan & Betal
- Følge CO2 aftrykket af deres indkøb via klimaknappen
- Indsætte penge på en Primekonto og få bonus og streaming fordele
- Få personlige relevante tilbud på dagligvarer
- Modtage nyheder og tilbud sendt direkte fra den lokale butik
- Få feeds med dagligvare historier og madinspiration
- Opbevare digitale kvitteringer
- Spille spil
”Med Coop Appen er det lykkes at skabe en ny kommunikationskanal til kunderne. Netop denne digitale transformation har kæder over det meste af verden brug for, fordi de oplever, at effekten af deres traditionelle markedsføring er faldende. Derfor er der så stor interesse for den løsning, vi har udviklet,” siger kommerciel direktør Anders Mittag.
”Vores applikationer er bygget på de seneste cloud-teknologier fra Microsoft, og platformen har derfor potentiale til at scalere til verdens største retailere”, siger teknologi-direktør Ole Buch.
Lobyco ledes af en direktion med Jan Madsen som adm. direktør, af kommerciel direktør Anders Mittag og af teknologi-direktør Ole Buch.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)