Skal man skrue op for digitaliseringen, når COVID-19-krisen gør det svært at komme rundt og møde kunder? Svaret er ja i bygge- og anlægsvirksomheden CH Byg i Borup på Midtsjælland, som nu får digital hjælp fra et socialfondsprojekt. Der er brug for flere af den slags behovsdrevne tilbud, siger SMVdanmark.
Små og mellemstore virksomheder over hele landet trådte ind i en ny, digital virkelighed, da store dele af samfundet blev lukket ned den 12. marts. Mange har valgt at sætte fart på den digitale mødekultur, og nogle af dem har fået hjælp af i projekter, der er støttet af EU’s strukturfonde.
Den sjællandske bygge- og anlægsvirksomhed CH Byg i Borup på Midtsjælland har fået hjælp til et digitalt løft i socialfondsprojektet ”Digitale Veje til Vækst” i Køge.
Under COVID-19-krisen har CH Byg øget sin digitale kommunikation, både internt og med virksomhedens mange offentlige bygherrer. Men nu bliver tempoet speedet yderligere op, og det sker via digitale kurser for medarbejderne i minikurset ”Kom trygt online”, der udbydes af ”Digitale Veje til Vækst”. Målet er blandt andet at forny en af byggebranchens klassikere: Det fysiske byggemøde.
”Pisket til at tænke anderledes”
”Vi står i en ny virkelighed og er pisket til at tænke anderledes. Derfor er vi begyndt at afholde flere digitale møder, og planen er nu at inddrage vores byggepladser på hele Sjælland samt bygherrer og underentreprenører i flere digitale byggemøder,” siger Christina Wiemann, administrerende direktør i CH Byg.
Hun mener, at fordelene ved digitale møder langt overstiger ulemperne:
”Man behøver ikke at være fysisk til stede ved et byggemøde. Tit foregår det alligevel i en skurvogn, og nogle gange når man slet ikke ud på byggepladsen. Og hvorfor bruge et kvarter på et møde inde midt i København, når det tager en halv time at køre derind og en halv time at finde en parkeringsplads?”
”Digitale Veje til Vækst” har som flere andre strukturfondsprojekter rundt om i landet omlagt en del af sine faste aktiviteter for at imødekomme virksomhedernes nye behov. Minikurset ”Kom trygt online” bliver derfor skræddersyet til den enkelte virksomheds aktuelle behov under og efter COVID-19-krisen.
Virksomheder vil styrkes på onlinedelen
Projektet har ramt et behov, for i de seneste uger har en række virksomheder henvendt sig til projektleder Stine Mortensen.
”Lige nu har virksomhederne et ganske enkelt fokus: At fastholde deres virksomhed online. Men hvordan gør man det? Især små virksomheder har ofte minimal digital erfaring, og de efterlyser konkret viden og tryghed,” siger Stine Mortensen.
I den vestlige ende af Sjælland har Maja Helbo Jensen, partner i sundhedscentret Fysiocenter Kalundborg, også benyttet COVID-19-krisen til et digitalt løft.
FysioCenter Kalundborg har implementeret digitale løsninger som en del af sundhedscentrets praksis siden den 13. marts, da al ikke-kritisk behandling blev udskudt, og op mod 1.000 patientforløb blev sat i bero for en tid.
Centrets ansatte har forsøgt at hjælpe patienterne på afstand via digitale løsninger. For at øge kvaliteten af de digitale sundhedstilbud og formidlingen på sociale medier har sundhedscentret sammen med en konsulent fra SMVdanmark, som er partner i ”Digitale Veje til Vækst”, udarbejdet en samlet kompetenceudviklingsplan for medarbejderne.
”Allerede nu er det helt klart hos os, at der er opgaver, som vi fremadrettet kan løse kvalitet ved at inddrage digitale løsninger. Fx kan en del genoptræning foregå derhjemme, så patienter sparer tid på transport. Samtidig kan vi øge kvaliteten af forløbet med flere korte opfølgninger via telekonsultationer,” siger Maja Helbo Jensen, partner i FysioCenter Kalundborg.
SMVdanmark: Brug for flere behovsdrevne digitale tilbud
I SMVdanmark, som repræsenterer ca. 18.000 små og mellemstore virksomheder, glæder chefkonsulent Henrik Lilja sig over eksemplerne fra Køge og Kalundborg og er samtidig meget tilfreds med den fleksible måde, strukturfondsprojektet har målrettet sine tilbud til virksomhederne i lyset af Covid-19-krisen.
Eksempler på emner i minikurset ”Kom trygt online”
Hjemmet som kontor • Hvilke tilgængelige systemer findes der, hvad kan de, og hvordan bruges de? • Hvilket teknisk udstyr kræves, og hvordan bliver du fortrolig med at arbejde online? Arbejd sammen hver for sig • Bevar det gode samarbejde og relationer med dine kolleger • Koordinering af arbejdsprocesser og udveksling af informationer • Hold gode onlinemøder Hold kontakten med dine kunder – på afstand • Gode kundemøder online • Brug de sociale medier til kommunikation og markedsføring |
Han håber på mange flere digitale tilbud, for behovet for er stort, understreger han.
”Initiativet fra Digitale Veje til Vækst er fremragende, fordi det tager udgangspunkt i virksomhedernes behov, men der er brug for langt flere behovsdrevne digitale tilbud, hvis vi skal nå ud til mange flere små og mellemstore virksomheder – ikke mindst dem med under 10 ansatte. Der er stor efterspørgsel på hjælp til digitale løsninger lige nu, og for de lavt digitaliserede virksomheder er der en klar vækstgevinst at hente,” siger Henrik Lilja.
Højt digitaliserede virksomheder er mere end 20 pct. mere produktive end lavt digitaliserede virksomheder, fremgår det af 2019-rapporten fra SMV:Board. Her fremhæves det desuden, at digitale teknologier skaber effektivisering og mulighed for at udvikle nye produkter og forretningsmodeller, samt at digitale platforme og sociale medier muliggør nye markedsføringsmetoder.
Digitaliseringsgraden svinger fra branche til branche og fra region til region. Især bygge- og anlægsbranchen er lavt digitaliseret, og i Region Sjælland er der titusinder af meget lavt digitaliserede virksomheder. Mange virksomheder skal begynde deres digitaliseringsløft på lavt niveau, fx med digital mødeafvikling, og her har lockdown-perioden skubbet på en udvikling, vurderer Henrik Lilja.
”Mange har under COVID-19-krisen nok oplevet, at man faktisk godt kan klare et møde digitalt, og den form for digitalisering er kommet for at blive. Og når tømrermesteren har været ude og tale med fru Hansen om de nye vinduer og aftalt, hvordan de skal være, kan de næste møder jo sagtens være virtuelle,” siger chefkonsulenten fra SMVdanmark.
I CH Byg er administrerende direktør Christina Wiemann enig:
”De ting, vi bliver tvunget til at gøre nu, og den måde, vi skal tænke anderledes, skal vi fortsætte med. Vi regner med, at det giver en højere produktivitet, når vi erstatter dele af vores møder med digitale møder, og det er helt sikkert kommet for at blive.”
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)