Cykelekspert med 5 gode råd: Sådan forlænger du rækkevidden på din elcykel

Salget af elcykler virker ustoppeligt, og til de mange førstegangskøbere giver ekspert i elcykler herunder sine bedste råd til at få mest mulig saft og kraft ud af batteriet på den motoriserede cykel.

Danskernes efterspørgsel på elcykler synes umættelig. Det samlede antal elcykler på det danske marked er i løbet af seks år næsten tredoblet til cirka 45.000 elcykler i 2019, viser opgørelse fra Danmarks Statistik. Riften om eldrevne cykler mærkes ikke mindst hos detailgiganten Biltema. Efter en komplet relancering og udvidelse af cykelsortimentet er kunderne væltet ind i en sådan grad, at det til tider har været problematisk at følge med efterspørgslen.

– Ligesom mange andre detailvirksomheder har pandemien skabt importudfordringer for os. Så snart vi fik nye elcykler på lager, blev de revet væk. Men nu er der fyldt godt op i alle 11 varehuse, og vi er igen klar til at servicere alle cykelglade danskere, siger Per Normann, der er cykelansvarlig i Biltema.

En elcykel kræver ofte tilvænning, hvis man har kørt på konventionel cykel hele livet. Særligt batterilevetiden spiller mange nybegyndere et puds, og Per Normann giver derfor sine bedste råd til at øge rækkevidden på en elcykel:

1. Pump dækkene

Ligegyldigt om motoren er el- eller rugbrødsdrevet, er dæktrykket en af de vigtigste faktorer for cyklens rækkevidde. Pump dækkene, så hårdt du kan, og gør det gerne hver uge. Kold luft fylder mindre, og derfor skal du være særlig opmærksom på dæktrykket om vinteren og ved pludselige temperaturdyk.

2. Pas på vinteren

Frost og kulde reducerer dit batteris kapacitet markant, og du skal derfor tage batteriet med indenfor i stuetemperatur, når det er koldt. Hvis det er minusgrader, bliver det hurtigt afkølet og afladet ved kørsel, og det er derfor en god ide at pakke batteriet ind, så det holder på varmen.

3. Kør aldrig batteriet fladt

Det er vigtigt at oplade dit batteri hver dag efter kørsel. De nye typer af batterier har ikke godt af at blive helt afladt. Hvis du kører en særlig lang tur, eller hvis du har særligt meget vægt på cyklen, anbefaler jeg, at du tager opladeren med, så du kan lade batteriet op ved destinationen.

4. Start stille og roligt

At sætte i gang og accelerere til køretempo er det hårdeste for motoren og batteriet. Indstil derfor motorassistancen på laveste niveau eller sluk den helt, inden du sætter cyklen i gang. Når du har nået det ønskede tempo, kan du skrue op igen. Sørg også for at slå hjælpen fra, når det går ned ad bakke.

5 Opbevaringen er vigtig

For mange danskere er det helt naturligt at parkere cyklen i et skur. Sådan nogle bliver dog meget varme om sommeren og tilsvarende kolde i vintermånederne. Disse temperaturudsving forringer kapaciteten på batteriet. Husk derfor altid at tage batteriet med ind og opbevar det i samme position, som det er monteret på cyklen. Hvis batteriet for eksempel er placeret vandret under bagagebæreren, skal det også opbevares vandret – også under opladning.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)