Sidste år bød på rekordmange klager over flyselskaber fra danskere, der have oplevet aflysninger, forsinkelser og afvisninger ved gaten. Det viser nye tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Aflyste og forsinkede fly er blandt de største gener for rejsende, og sidste år valgte rekordmange danskere at veksle irritationen til en klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er den myndighed herhjemme, man kan gå til med sin klage, hvis flyselskabet afviser den i første omgang.
Helt konkret steg det samlede antal klager fra både private og privatklagefirmaer fra 2164 klager i 2018 til 2901 i 2019, hvilket er en stigning på 34 procent.
Klager over aflysninger alene er steget med 80 procent på et år.
Hos Gouda Rejseforsikring oplever man også, at stadig flere danskere søger hjælp, når rejsen pludselig bliver afbrudt på grund af problemer med fly.
”Aflysninger og forsinkelser er blandt de absolut mest stressende ting, man kan opleve på en rejse, men derfor er det også ekstra vigtigt at holde hovedet koldt, hvis man ender i situationen,” lyder det fra direktør i Gouda Rejseforsikring, Dan Kjølhede Laursen, der opfordrer til at søge hjælp for at være sikker på sine rettigheder.
”Det kan være meget svært at overskue sin situation og sine rettigheder, når man pludselig får udsat eller aflyst sin flyafgang, og der kan det være en god idé at kontakte sin rejseforsikring, for at få hjælp til hvordan man skal gribe det an,” siger Dan Kjølhede Laursen.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)