Truslen fra Rusland er trukket ind over Danmark. Flere beredskabschefer har stillet sig frem i medierne med en opfordring til hjemmeberedskab. Danskerne er derfor i stigende grad begyndt at ”preppe”. En praksis, hvor man aktivt forbereder sig på at overleve en krise, krig eller katastrofe, oplyser finans.dk.
” ’Det er gået op for danskerne, at risikoen for krig er rykket tættere på, og det afspejler sig i forbrugsmønstrene. Særligt den seneste måned er der blevet søgt ualmindeligt meget efter såkaldte prepper-produkter’, siger Katrine Barslev, der er forbrugeranalytiker hos PriceRunner, til Finans.
Prepper-produkter er varer, som er gode at have i en nødsituation. Det kan være dåsemad, varmt tøj, førstehjælpssæt, soveposer, produkter til at rense vand og batteridrevne radioer. For nylig viste Spejdersports tal, at i forhold til samme periode sidste år var salg af frysetørret mad steget med 30 pct. og Trangiasæt steget med 50 pct., mens produkter til at rense vand var steget med hele 500 pct.
Også hos Beredskabsforbundet ser man en stigende interesse for prepping. De oplever ’stor efterspørgsel’ fra kunder, der vil deltage i kurser, hvor man kan blive klædt på til krisesituationer. Særligt er der stor efterspørgsel på kurset ’Kriseparat: Klar dig selv i tre døgn’.”
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)