Danskernes tillid til det digitale falder over en bred kam, skriver Børsen.
Sociale medier, online shopping og digital betjening i både det offentlige og det private er vi faktisk i stigende grad skeptiske over for. Det viser en såkaldt tillidsbarometermåling, som revisions- og konsulenthuset PwC sammen med meningsmålingsinstituttet Epinion har udarbejdet for tredje år i træk.
I målingen bliver tillid opgjort som et indekstal. Og her giver danskerne et samlet indekstal på 54 ud af 100, når de skal beskrive deres samlede tillid til digital betjening. Det er lavt i forhold til andre områder.
Den faldende tillid inden for det digitale område skyldes, at danskerne via medierne er meget bevidste om aktuelle dataskandaler. Den aktuelle sag med mangelfulde teledata kan være et eksempel. Flere nylige sager, hvor selv store virksomheder som Mærsk og Demant ikke har kunnet beskytte sig mod hackerangreb og misbrug, kan være andre eksempler, der udhuler danskernes digitale tryghed.
Bundskraberen, hvad angår tillid, er de sociale medier. Her er vores tillid meget ringe – helt nede på indeks 42. Vi føler os ikke sikre på, at nyheder er troværdige.
24NYT: I dansk selvforståelse er Danmark et højtillidssamfund. Vi ligger også konstant i toppen af målinger af tillid i samfundet. Men tal og fakta tyder på, at vores tillid til velfærdssamfundet og til andre borgere er på retur. Læs mere her.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)