Den danske regering har lagt op til at få 600.000 elbiler på vejene inden 2030. Det vil få alvorlige konsekvenser for miljø og befolkninger i de fattige dele af verden, hvor nøgleråstoffer til elbilernes batterier findes.
Elbilernes batterier kræver nemlig andre materialer end de materialer, som produktionen af fossilbiler kræver. Flere af disse materialer produceres under problematiske vilkår.
F.eks. baseres dele af Congos koboltproduktion på børnearbejde, som foregår under farlige arbejdsforhold.
Batterierne produceres primært i lande, som bruger kulkraft i stor stil til den energitunge fremstillingsproces. Samlet belaster en dieselbil derfor klimaet mindre lige nu, viser en undersøgelse, som den tyske ingeniørforening Verein Deutscher Ingenieure (VDI) står bag.
Elbiler er ikke så klimavenlige, som der gerne bliver lagt op til, viser ingeniørforeningens undersøgelse. Så længe batterierne produceres i lande, der stadig har stor afhængighed af elektricitet produceret ved brug af kul, er biler med forbrændingsmotor et klimavenligere valg.
En moderne dieselbil belaster ifølge undersøgelsen klimaet med 8,4 ton CO2, hvor en elbil, hvis batteri er produceret i Kina, belaster med 16,8 ton. Omkring halvdelen af belastningen ved elbilen skyldes batteriet.
I øjeblikket produceres størstedelen af de batterier, der bruges i elbiler, i Asien med Kina i førersædet. Der bruges megen strøm under produktionen, og Kina hører til blandt lande, der i stor stil anvender kul til sin elektricitetsproduktion.
Fakta om de miljøforurenede og -skadelige elbiler fejes til side af den socialdemokratiske regering, som skal levere på sine klimaløfter, samt stærke særinteresser i dansk erhvervsliv. Klimatossernes hykleri og dobbeltmoral kender ingen grænser.
André Rossmann
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)