Danskernes plantekøb udløser stor donation til udsatte børn

Hvert år er mere end 1000 børn forbi et af landets fem julemærkehjem. Her får de hjælp til at genfinde selvværdet, opnå mere trivsel i hverdagen og blive fri for mobning.

Salget af det traditionelle julemærke dækkede tidligere størstedelen af udgifterne til at drive julemærkehjemmene, men danskerne sender færre breve, og det har sat julemærket under pres.

– For nogle år siden overvejede vi at lukke et af vores dengang fire julemærkehjem, fordi færre og færre køber julemærker. Men ved at finde andre måder at få støtte på, har vi fået vendt udviklingen, og i dag er der fem julemærkehjem. Men vi har stadig brug for folks opbakning for at kunne give den støtte og omsorg, som børnene har brug for, fortæller Klaus Holm, der er samarbejdsansvarlig hos Julemærkefonden.

Plantesalg giver donation på 100.000 kroner

Og den opbakning får de heldigvis. Gennem kampagnen ”Giv et barn smilet tilbage”, hvor Plantorama donerede fem kroner for hver solgt julestjerne i december, er det nemlig lykkedes at samle 100.000 kroner ind til Julemærkefonden.

– Vi har oplevet en større efterspørgsel på julestjernerne end normalt, og jeg er sikker på, at det skyldes, at folk gerne vil støtte et godt formål. Børns trivsel ligger jo rigtig mange på sinde, og det glæder os, at vi med donationen her kan være med til at gøre en forskel for udsatte børn, fortæller Morten Wiinberg, der er indkøbschef hos Plantorama.

Skaber glæde og værdighed

Donationen fra Plantorama blev overrakt mandag den 13. januar, hvor Klaus Holm tog imod den store check.

– Vi er så taknemmelige for donationen, for det er i sidste ende det, der gør, at vi kan fortsætte vores arbejde. De børn, der kommer til os, har mistet troen på sig selv. På julemærkehjemmene lærer vi dem at indgå i fællesskaber, og vi skaber en tryg og sund hverdag, der giver dem en oplevelse af glæde og værdighed.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)