Det er i Danmark ikke højstatus at have et servicejob.
En undersøgelse foretaget af Megafon for Meng & Company a/s i 2019 viser, at 67 procent af danskerne har forladt en dansk forretning eller fravalgt at handle hos en servicevirksomhed på grund af utilfredsstillende service.
Undersøgelsen viser også, at 42 procent af danskerne i meget høj grad mener, at personlig kundeservice er vigtigt, når man handler i danske forretninger.
”Vi har en DNA-udfordring i Danmark. Det er ikke fint at udøve service”, siger Henrik Meng, der har 30 års erfaring som rådgiver i servicebranchen og er aktuel med bogen ”Der var du jo!” om emnet.
Han mener, at janteloven spøger for mange danskere, og at det helt basalt set er opdragelsen, der begrænser nogle i at yde en god service ude i de københavnske butikker.
”De fleste af os er opdraget med, at alle er lige, og du skal ikke komme og tro, at du er mere end mig. Derfor er der mange, der ikke synes, at det er fint at yde service. Der er en lurende bekymring for, om ekspedienten nu bliver underdanig, og kunden bliver mere værd”, siger Henrik Meng.
Andre steder i verden er man ifølge Henrik Meng meget bedre til at yde god service. I New Zealand, hvor Henrik Meng har arbejdet og rejst, har han en helt anden oplevelse. Her er de efter hans overbevisning ikke bange for at være ægte, søde og rare. Det er ikke med en skjult hensigt, men fordi det ligger i deres natur og forståelse. Sådan er det ikke med danskerne.
”Danskerne er passivt venlige. Vi har lært, at vi ikke skal tale med fremmede, og vi må endelig ikke trænge os på. Og det gælder både for kunderne og for personalet”, siger han.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)