Digital undervisning for sygeplejestuderende giver øget udbytte og fleksibilitet i praktikken

Coronapandemien forandrer sygeplejerskeuddannelsen. I et særligt tilrettelagt klinikforløb på 1. semester foregår 20 procent af undervisningen foran en skærm. De studerende ser både fordele og ulemper med den nye undervisningsform.

Grethe er 72 år og indlagt på hospitalet. To sygeplejersker skal skifte lagnet i hendes seng, og med god løfteteknik og kommunikation, kommer hun med egne ord til at ligge som en ’prinsesse’ bagefter.

Situationen er fra et nyt digitalt undervisningsforløb, som 600 sygeplejestuderende er i gang med på deres første semester. 20 procent af fire ugers klinisk undervisning i region og kommuner foregår digitalt på grund af corona. Her er fremmødet på praktikstedet skiftet ud med digitale læringsforløb om bl.a. hygiejne, blodtryk og COVID-19 retningslinjer. Lars Gaardhøj (S) er formand for Udvalget for Forskning, Innovation og Uddannelse, og ifølge ham er der grundlag for at udvikle digital undervisning som del af den kliniske uddannelse.

– Digital undervisning vinder stærkt frem i øjeblikket, hvor de studerende ikke kan komme til fysisk undervisning. Digitale læringsforløb kan ikke afløse den praktiske del af sygeplejeuddannelsen, men der er nogle potentialer ved e-læring, som kan supplere og øge udbyttet af praktikken og gøre at den teoretiske undervisning kan blive gjort mere levende med fx videoer, siger Lars Gaardhøj.

Digital viden om blodtryk og hygiejne
Nikolaj Diamant Knudsen læser til sygeplejerske på første semester, og han ser både fordele og udfordringer ved digital undervisning:

– Digital undervisningsmateriale som bl.a. videoer kan være lærerige og supplere litteratur på en visuel og interaktiv måde. Fx. kan demonstrationer af arbejdsgange give en god introduktion til, hvordan vi fx optimalt kan vende en patient og samtidig er opmærksomme på arbejdsmiljøet. Når det foregår digitalt, er der også stor fleksibilitet, så du kan tilrettelægge studie mere frit og tilgå tidligere materiale senere, siger han og tilføjer:

– Men der er områder, hvor den fysiske undervisning er uundværlig. Som studerende har jeg brug for at blive fortrolig med fx en kanyle eller et kateter og øve mig på en dukke, før jeg skal ud til patienter, når jeg er færdiguddannet. Scenarie-træning og samarbejdsøvelser er også grundsten for at være klædt på til at komme ud i den virkelige verden.

Nye forløb bliver evalueret
Sygeplejestuderende får bl.a. digital undervisning i hygiejne og COVID-19 retningslinjer, og teorien bliver præsenteret med videoer, øvelser og opgaver. Den digitale undervisning er udviklet af Center for HR og Uddannelse i Region Hovedstaden og er del af et samlet undervisningsforløb på en uge, hvor de studerende ikke er på praktikstedet. Undervisningsforløbet indbefatter også, at alle studerende i løbet af ugen skal møde op én dag på Frederiksberg Hospital og træne og øve praktiske færdigheder under vejledning. Uddannelseskonsulent Karen Buur mener især, at de digitale læringsforløb er godt som supplement til forberedelsen:

-Digital læring giver de studerende mulighed for at lære nyt på en fleksibel måde, og det er særligt godt som forberedelse og supplement til den læring, der foregår ude ved patienten.  De digitale forløb kan være med til at sikre, at de studerende får det bedste udbytte med et højt fagligt niveau, der klæder dem på til at arbejde i sundhedsvæsnet.

Den digitale undervisning bliver evalueret af de sygeplejestuderende, og Region Hovedstaden vil bruge evalueringerne til videreudvikling af e-læring.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)