Dropper biler – satser på vandtransport

Konkurrencen i taxi-industrien har været for hård, og vandstandene stiger. Det er Viggos grunde til, at virksomhedens flåde nu rykker fra land til vand. Fremover, når du booker en Viggo, vil den nemlig komme sejlende.

Bølgerne går højt i tech- og mobilitets-virksomheden, Viggo. Viggos kunder har været vant til at kunne booke en taxi i app’en, som kom kørende. Det vil den dog ikke fremover. Den vil komme sejlende.

“Vi har valgt at droppe vores taxi’er på land. Vi har gjort alt, hvad vi kunne, for at få en god forretning op at køre. Og på nogle punkter har det da også været en stor succes. Men i takt med, at klimaforandringerne betyder højere vandstande, og at der er så stor konkurrence i taxi-branchen, har vi valgt at vores Viggobiler fremover skal være Viggo-både,” fortæller Viggos CEO, Kenneth Herschel.

Netop Københavns Havn bliver centrum for Viggos taxi-flåde. Det vil dog også være muligt at booke en forudbestilling, hvis man befinder sig i andre havneområder.

I stedet for at konkurrere mod andre taxi-virksomheder, vil Viggo fremover konkurrere mod det, vi kender som “havnebusser” og forsøge at tiltrække kunder fra den kollektive transport. Viggo vil sørge for, at københavnerne får nemmere ved at blive sat af lige netop dér, de har brug for. Så hvis du skal fra Reffen til Amalienborg på kort tid, uden at skulle gå et stykke til eller fra et busstoppested, så er det en Viggo du skal booke fremover.

“Der er nok mange, der kan nikke genkendende til, at det kan være besværligt at skulle tage hen til et busstoppested for at blive fragtet til et andet sted, der også ligger et stykke væk fra sin endelige destination. Det er netop den besværlighed, vi vil gøre op med,” fortæller Kenneth Herschel.

Bådene bliver 100 procent elektriske, da Viggo stadig har et mål om at bidrage til en grønnere omstilling og udlede mindst muligt CO2.

ViggoBoat er klar den 1. april 2023

Og netop klimaforandringer har også været med til, at Viggo nu sadler om.

“Vandstanden er jo steget de seneste år. Måske er det ikke noget, man mærker i Københavns Havn. Men faktum er, at vi skal tage det her alvorligt. Og derfor er fremtiden i vandet,” siger Kenneth Herschel.

Det hele har krævet en større omrokering i selskabet.

Blandt andet er Viggo nu i fuld gang med at tilbyde speedbådskørekort til de vognmændspartnere, der vil blive i selskabet og samtidigt søge nogle, der har lyst til at blive en del af Viggo, som allerede har erfaring på vandet.

Det vil tage en del tid at få opbygget en stor flåde, og derfor regner Viggo med, at den første Viggo-båd vil være at finde i Københavns Havn den 1. april 2023.

Viggo har også et mål om at udvide til andre havne-områder i andre dele af landet, og at det skal være muligt at forudbestille en Viggo, hvis man befinder i eksempelvis Kattegat-havet.

“Vi har jo arbejdet på det her i et stykke tid nu. Så vi er allerede på vej til at have en større flåde. Men vi mangler stadig en del før, vi kan sikre os, at vores flåde er stabil,” fortæller Kenneth Herschel.

Viggos energiselskab, ViggoEnergy, vil stadig eksistere og vil i løbet af 2022 sætte endnu flere lynladere op i centrale bykerner. Nogle af dem vil være at finde på land, så elbilister kan benytte sig af dem, mens andre vil være i havneområder eller ved vindmølleparken i Øresund, så bådene også kan benytte sig af lademulighederne.

Den sidste Viggo på land kan tages den 1. april 2023.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)