Mellem børnebilleder og memes bliver danske Facebookbrugere bombarderet med reklamer og salgstricks. Mange af os er blevet fortrolige med ”ja tak-tilbud”, og nu er flere virksomheder også begyndt at arrangere auktioner på Facebook Live. Ifølge Kenneth Mørk, der er partner i digitalbureauet Gorm Agency og ekspert i digitalt salg, er det vigtigt for virksomheder altid at tænke i nye marketing- og salgsstrategier.
– Liveauktionerne er fed marketingaktivitet. Det er en form for digitalt lagersalg, hvor virksomheder kan få solgt partivarer eller produkter, som kan være svære at sælge på webshoppen – bare eksekveret lidt sjovere og mere engagerende. Som marketing-aktivitet er det en god metode til at øge kendskab og engagement yderligere, fortæller Kenneth Mørk.
Vigtig del af salgsstrategi
En af de virksomheder, der var først med liveauktioner på Facebook, er webshoppen Nicehair.dk, der er blandt landets største online forhandlere af skønhedsprodukter. Med direktør og stifter Tonny Nielsen Bruun som vært har Nicehair.dk arrangeret auktioner live på Facebook i snart to år.
– I begyndelsen gjorde vi det mest for sjov og for at snakke med vores mange følgere. Siden har auktionerne udviklet sig til en vigtig del af vores salgsstrategi. Det er en fantastisk sjov måde at komme af med restvarer og unikke partivarer, som vi ikke opretter på webshoppen, siger Tonny Nielsen Bruun.
Nicehair.dk omsætter for mere end 20 millioner kroner om året alene på liveauktionerne – cirka seks procent af virksomhedens samlede omsætning. Godt hjulpet på vej af corona sprængte virksomheden omsætningsrekorden for liveauktioner i april med cirka fire millioner kroner på en enkelt måned.
Startet en trend
Udover rent salg giver auktionerne Nicehair.dk muligheden for at interagere med kunder og trofaste følgere på de sociale medier i løbet af de tre timer, som seancerne varer.
– Vi er oppe på at have omkring 1000 livefølgere hele tiden, og det giver altså bare glade kunder at tilbringe tre timer sammen så direkte. Det er en regulær trend, som vi har startet, for jeg er blevet kontaktet af flere mindre webshops, som har bedt om tips og tricks til at gennemføre liveauktioner, og jeg hjælper selvfølgelig gerne, fortæller Tonny Nielsen Bruun.
Kenneth Mørk opfordrer dog virksomheder om at tænke sig grundigt om, inden de kaster sig ud i auktioner.
– Skal man lykkedes med auktioner, kræver det et brand og nogle produkter, der er kendt i forvejen samt en stor og trofast følgerskare. Og hvis det skal være oprigtigt underholdende, er det også et must med en ægte showman som vært, der er fed at se. Hvis man ikke har disse ting på plads, anbefaler jeg, først at få sit marketingfundament på plads med mere traditionelle digitale marketingdiscipliner, forklarer Kenneth Mørk.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)