Flere elever i grundskolen får høje karakterer uden at eleverne er blevet dygtigere. Det betyder, at adgangskravet til en gymnasial uddannelse bliver udvandet med det resultat, at flere elever uden de fornødne skolekompetencer får adgang til gymnasiet, skriver Berlingske.
”De afsluttende karakterer i 9. klasse stiger, og elever i grundskolen får i gennemsnit højere karakterer i dag end tidligere. Det kunne lyde som en succeshistorie for landets skoler. Men intet tyder på, at eleverne er blevet dygtigere. I stedet er der simpelthen gået inflation i karaktererne.
Tallene fra ROCKWOOL Fonden, der er baseret på data fra Danmarks Statistik, viser, at man hvert år giver højere og højere karakterer i grundskolen. I 2008 var det blot 53 procent, der opnåede et gennemsnit på over 5, mens det i 2022 var steget til omkring 70 procent, skriver ROCKWOOL Fonden.
Og ’selvom man tænker, at et 5-tal er et 5-tal, og det har det altid været, så er det langtfra tilfældet. Og det er ikke noget, man kan se afspejlet i PISA-test og nationale test. Det er simpelthen en eller anden form for inflation’, lyder det fra manden bag analysen, Rasmus Landersø, der er chef for forskning i uddannelse og familie hos ROCKWOOL Fonden”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)