En af dyrenes store forkæmpere fylder 20 år

I 20 år har foreningen Anima kæmpet for at forbedre forholdene for dyr i især pelsindustrien og landbrugssektoren. Et arbejde der ofte har ført til store debatter med nogle af de mest toneangivende brancheforeninger i Danmark, men også store forandringer til gavn for dyrevelfærden.

Dyreværnsforeningen Anima kan i år fejre 20-års jubilæum. Foreningen arbejder for at sikre bedre forhold for dyr, uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdningsindustrien.

Fra græsrodsaktivisme til international organisation
Animas historie begynder i 2000, hvor et par unge studerende besluttede sig for at etablere en forening, der skulle tale dyrenes stemme. Og på trods af foreningens størrelse, få midler og stifternes beskedne erfaring med at drive en forening, lykkedes det tidligt Anima at etablere sig som en markant stemme for dyrene og gennem årene at opnå forandringer til gavn for dyrevelfærden.

Igennem årene er Anima vokset betydeligt. I 2019 slog foreningen sig sammen med den polske organisation Otwarte Klatki og dannede den internationale organisation Anima International, der opererer i ti europæiske lande, heriblandt England, Norge og Frankrig.

Tv-program startede samfundsdebat
Selvom foreningen har været med til at sætte dyrevelfærd på dagsordenen – både i Danmark og internationalt, kender de fleste stadig Anima for dens mange kampe mod og uenigheder med den danske pelsindustri.

Sammen med det populære tv-program Operation X afslørede Anima i 2009 i udsendelsen ‘Pels på vrangen’ forfærdelige forhold og mistrivsel på en række danske pelsfarme. Programmet skabte stor debat og resulterede blandt andet i, at myndighederne ændrede praksis ved kontrolbesøg på minkfarme.

“Udsendelsen satte fokus på de forfærdelige forhold, som mink lever under på farmene og viste, at dyrevelfærd og minkavl kan aldrig gå hånd i hånd. Den danske pelsindustri forsøgte at bremse programmet med et fogedforbud – uden held. Og de kunne heller ikke forhindre den stigende minkdebat og modstand blandt både politikere og borgere, som programmet havde sat i gang”, siger direktør i Anima, Joh Vinding.

Næste mål er et opgør med turbokylling
I de seneste år har Anima arbejdet målrettet for at forbedre forholdene for hurtigvoksende industrikyllinger – også kendt som turbokyllinger. Senest har foreningen lanceret en landsdækkende og offensiv kampagne mod supermarkedskæden Rema 1000s salg af den udskældte kylling.

“Turbokylling er de nye buræg, og alle supermarkeder bør udfase kyllingen, der har massive velfærdsproblemer. Forbrugerne bakker op, og et stigende antal virksomheder tager afstand fra kyllingetypen. Ligesom alle andre kampagner i Animas historie, så har vi ikke tænkt os at opgive kampen, før vi er i mål”, siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)