Forholdet mellem børn og forældre fylder mere og mere i samtalerne på ForældreTelefonen

På knap tre år er andelen af samtaler på ForældreTelefonen om f.eks. konflikter og uenigheder i familien steget markant – fra 17 pct. af alle samtaler i 2019 til 23 pct. i første halvår af 2021. Et nyt partnerskab mellem TJM Forsikring og Børns Vilkår skal sikre, at flere forældre kan få støtte og rådgivning.

Uenigheder om regler, grimt sprog derhjemme, spørgsmål til opdragelse, konflikter og dårlig kommunikation i familien.

Når forældre kontakter ForældreTelefonen hos Børns Vilkår, er det i stigende grad med spørgsmål, der handler om problemstillinger i familien. I knap hver fjerde af samtalerne i 2021 er det forholdet mellem børn og forældre, der fylder, og dermed er det et af de temaer, som flest kontakter ForældreTelefonen om.

”Konflikter opstår i de fleste familier, hvor både store og små udfordringer i hverdagen kan give anledning til gnidninger. De konflikter har forældrene en stor del af ansvaret for at løse, og derfor er det kun positivt, at samtalerne på ForældreTelefonen i stigende grad handler om at søge hjælp til at håndtere de svære situationer, der kan opstå, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Børnenes perspektiv og trivsel i fokus

I 2021 har ForældreTelefonen haft flere end 3.100 samtaler med forældre og andre voksne, der har haft brug for støtte til spørgsmål og bekymringer om alt fra børnenes digitale liv og samvær til barnets trivslen i klassen. Selvom ForældreTelefonen er målrettet voksne, så foregår al rådgivning med barnets trivsel og perspektiv for øje.

”ForældreTelefonens opgave er at hjælpe forældre med at hjælpe deres børn. Uanset hvilke spørgsmål og udfordringer, forældre og andre voksne omkring børnene står med, er det utroligt vigtigt, at der findes et sted, hvor de kan få faglig og kompetent rådgivning – med børnene i fokus. Forhåbentlig vil flere forældre benytte sig af den mulighed,” siger Rasmus Kjeldahl.

For at flest mulige forældre kan få gavn af det gratis rådgivningstilbud, har TJM Forsikring og Børns Vilkår netop indgået et nyt samarbejde, der over de næste tre år både skal synliggøre, opgradere og udvide kapaciteten på ForældreTelefonen. Det betyder blandt andet, at der skal rekrutteres flere frivillige rådgivere, mens oplysningskampagner skal gøre opmærksom til tilbuddet.

”De mange og meget forskellige henvendelser til ForældreTelefonen vidner om, at der er et behov for at få hjælp og støtte til den meget vigtige og til tider vanskelige opgave, det er at være forælder. Derfor vil TJM gerne være med til at understøtte, udbygge og udbrede kendskabet til ForældreTelefonen, så de frivillige kan rådgive endnu flere forældre og pårørende, der har spørgsmål til deres børns trivsel. Det er en indsats, der ligger rigtig fint i tråd med TJM´s værdier,” siger Marie-Louise Rahbek, adm. direktør i TJM Forsikring.

Fakta

  • ForældreTelefonen er rådgivning til alle forældre og pårørende, der har spørgsmål, som omhandler børn.
  • ForældreTelefonen har i 2021 haft flest samtaler om samvær, forholdet mellem børn og forældre, konflikter om børn efter skilsmisse, aktuel skilsmisse og trivsel i klassen.
  • I 2020 havde ForældreTelefonen 5.432 samtaler med forældre og voksne omsorgspersoner om børn og unge.
  • ForældreTelefonen tilbyder en bred børnefaglig rådgivning og rådgiver om børn i alle aldre.
  • ForældreTelefonen har eksisteret siden 1993. Den drives af Børns Vilkår og er et gratis tilbud.
  • Interesseforeningen og Børns Vilkår har indgået en 3-årig aftale, der skal udvikle og udvide ForældreTelefonen.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)