Booker du sommerferien til sydens sol, bør du undersøge, hvor dit rejseselskab er forsikret. Går selskabet konkurs, og er det ikke en del af den danske Rejsegarantifond, risikerer du at miste alle dine forudbetalte penge.
En ny undersøgelse foretaget af VisitDenmark viser, at 41 procent af danskerne forventer at rejse til udlandet indenfor de kommende seks måneder. Booker man imidlertid sin rejse ved et rejsebureau, der er forsikret i udlandet, og går selskabet konkurs inden afrejsen, er der risiko for at miste de mange forudbetalte tusinde kroner. Disse selskaber har nemlig ofte andre og langt mindre forbrugerbeskyttende rejsegarantiordninger.
Hos Forbruger Europa, der hører ind under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kender man til flere tilfælde, hvor selskaber med særlige rejsegarantiordninger, der har været registreret i eksempelvis Sverige eller Spanien, har markedsført sig på dansk og til danskere.
– Der er forskelle i rejsegarantiregler, og dermed kan der være forskel på, hvor godt man er dækket, alt efter hvor i EU selskabet er forsikret. Den danske Rejsegarantifond har en meget stærk beskyttelse af forbrugerne ved konkurs. Ikke alle EU-lande kræver, at der stilles så store garantier, som det er tilfældet i Danmark. Det kan desværre i yderste konsekvens betyde, at forbrugeren ikke er lige så godt stillet i forhold til en konkurs, og det kan blive en dyr omgang for rejselystne danskere, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, og uddyber:
– Der findes et særligt EU-direktiv, der sætter basisrammerne for pakkerejser, men de enkelte lande har mulighed for at sætte nationale regler op for blandt andet rejsegarantiordninger. Det er regler, man som forbruger ikke skænker en tanke, men det kan få stor betydning, hvis et rejseselskab går konkurs.
Familien Bloch mistede 25.000 kroner
Mette Meier Bloch fra Grindsted har mærket problematikken på egen krop. Da hun og familien i 2019 bookede en rejse til Egypten, forudbetalte de 25.000 kroner til et tilsyneladende dansk rejsebureau, som derefter gik konkurs under coronapandemien. Da det var forsikret i Sverige, har Mette og familien ikke set skyggen af deres penge – men trods konkursen er rejsebureauet kommet hurtigt tilbage med et nyt dansk selskab, der fortsat sælger rejser til danskerne.
– Vi købte rejsen på en feriemesse i Herning, og ekspedienten, der i øvrigt snakkede dansk, sagde ikke noget om, at selskabet var registreret i Sverige. Derfor gik vi ud fra, at vi havde handlet ved et dansk rejsebureau. Nu har de så drejet nøglen om, og vi står tilbage med håret i postkassen uden penge og uden rejse. Uvisheden og de manglende penge går hele vores familie meget på, fortæller Mette Meier Bloch.
Familien Bloch venter stadig på at høre, om de får penge tilbage fra den svenske rejsegarantifond. Grundet strukturen i den svenske rejsegarantiordning er det dog uvist, om der i det hele taget kommer en eneste krone retur til familien.
Uetisk rejsesalg skader forbrugerens rettigheder
Det danske rejseselskab, Amisol Travel, kan ligeledes nikke genkendende til den typer sager. Ifølge Lis Vogelius, der er direktør i selskabet, er mange danskere slet ikke klar over, hvor vigtigt det er at tjekke rejseselskabets forhold, eksempelvis hvorvidt de er registreret i den danske Rejsegarantifond.
– Vi synes, det er forkert og konkurrenceforvridende, at man som selskab kan vælge en garantifond uden for Danmark og slippe billigere. Selskaber, der går konkurs, starter gladeligt op igen i Danmark under samme navn med de samme kundedatabaser, og de sælger rejser fra samme webside. Gælden står tilbage i det udenlandske selskab, og de danske forbrugere må så tumle med den udenlandske garantifond. Det mener jeg, er uetisk overfor forbrugerne, siger Lis Vogelius.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)