Elever med indvandrerbaggrund bliver ved med at score langt lavere i PISA-målingerne end deres kammerater uden indvandrerbaggrund. Flere gymnasier pynter derfor indvandrerelevernes karakterer for at skjule deres faglige udfordringer, skriver Berlingske.
”Vi må ikke tabuisere, at elever med indvandrerbaggrund har særlige udfordringer. Og det hjælper slet ikke at pynte på karaktergivningen, så de faglige problemer udviskes. Det er naturligvis heller ikke vejen frem at sminke på indvandrerelevers resultater, så det faglige efterslæb bliver mindre synligt.
Den strategi ser desværre ud til at være kutyme på en stribe københavnske gymnasier med en høj andel af elever med ikkevestlig baggrund. Indvandrertunge gymnasier i københavnsområdet har nemlig langt større forskel på standpunkts- og eksamenskarakterer end i resten af landet.
Ifølge nogle lærere er de høje karakterer til elever med indvandrerbaggrund et misforstået forsøg på at hjælpe de unge mennesker. Taxametersystemet, der belønner gymnasierne for antallet af beståede studentereksaminer, kan også give en forkert motivation”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)