Identitetspolitisk vanvid vinder frem i Danmark

 

Identitetspolitiske synspunkter stortrives blandt moderne storbyvælgere, og identitetspolitik fylder mere og mere i den politiske diskussion, skriver Jarl Cordua i Berlingske.

”Identitetspolitikken vinder frem overalt og har for længst indtaget virksomhedernes HR-afdelinger, reklamebureauer, universiteter, medieredaktioner og sågar Kongehuset. Der bliver færre reklamer kun med etnisk hvide mennesker. Nye statuer i byrummene skal være af kvinder. Paneler kun med hvide mænd i tv eller på konferencer er bandlyst. Litteraturkanonen kræves revideret, så vurderingen af litteraturens kvalitet underordnes kønslig ligestilling.

Seneste bølge er, at alle navneord, hvori ’mand’ indgår, bør ændres til det kønsneutrale ’person’. Formanden er i mange organisationer og kommuner blevet til forpersonen, mens kravet om kønsneutralitet i sproget lyder stadigt kraftigere.

Senest har DBU skiftet målmanden ud med det engelske ord ’keeper’, for at undgå kønsligt sprog, der fremmedgør unge piger fra at dyrke sporten. Alternativet, Enhedslisten og især De Radikale omfavnede tidligt identitetspolitikkens krav, og i en periode skrev flere kandidater deres såkaldte pronominer på deres LinkedIn-profiler, hvilket er en markør for, hvor ’woke’ man er i sine holdninger.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)