Iværksættere har svært ved at finde samarbejdspartnere – og det kan koste på bundlinjen

Manglen på samarbejdspartnere kan være et væsentligt benspænd for iværksættere i jagten på det store erhvervseventyr.

For en iværksætter kan et patent være forskellen mellem en god idé og en gunstig forretning – særligt hvis det lykkes at få den rigtige samarbejdspartner med om bord.  Desværre går mange iværksættere glip af store fordele, fordi de har vanskeligt ved at finde samarbejdspartnere uden for deres eksisterende netværk.   

En ny undersøgelse fra Den Europæiske PatentmyndighedEPO, viser, at samarbejde med andre aktører spiller en væsentlig rolle for små og mellemstore virksomheders (SMV’ers) forsøg på at få en forretning ud af deres opfindelser. Halvdelen af alle patenterede opfindelser, der kommercialiseres af SMV’er, er resultat af et samarbejde med andre virksomheder. 

Det er ikke mangel på motivation, der udgør problemet. 85 procent af virksomhederne peger på, at samarbejde kan give dem større indtjeningog 73 procent ser samarbejde som en mulighed for at opnå øget markedsadgang.  

Mange iværksættere er udfordret på ressourcer, og det kan koste dyrt ikke at have de rigtige samarbejdspartnere. Det er afgørende for mange iværksætteres muligheder for at kommercialisere deres opfindelser, at de kan indgå samarbejde med andre virksomheder for at skalere deres forretning, styrke markedsadgangen og i sidste ende øge deres indtjening, siger Anne Rejnhold, kontorchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.   

Netværket kan udvides gennem handelsplatform
Undersøgelsen viser dog også, at det er en kæmpe udfordring for iværksætterne og SMV’er at finde samarbejdspartnere uden for deres allerede eksisterende netværk. 77 procent af iværksættere og SMV’erne finder deres nye samarbejdspartnere via personlige kontakter, mens 67 procent bruger eksisterende forretningspartnere. Herved går virksomhederne potentielt glip af nye samarbejdspartnere, som ville komplementere deres forretning bedre.  

Patent- og Varemærkestyrelsen har længe været opmærksom på denne udfordring og driver derfor handelsplatformen IP Marketplace, som har til formål at fremme handel med patenter og varemærker 

Patenter og varemærker er varer, du kan sælge og tjene penge på, som var det sko, tøj og andre forbrugsvarer. Vhar arbejdet på at skabe en portal, hvor de rette sælgere, købere og samarbejdspartnere kan nå hinanden – også udenfor Danmarks grænser siger Anne Rejnhold.  

Styrelsen har i en årrække arbejdet aktivt for at indgå internationale samarbejdsaftaler med andre organisationer for at fremme handel med rettigheder globalt til gavn for iværksættere og SMV’er. Patent- og Varemærkestyrelsen indgik i oktober en aftale med patent- og varemærkekontoret i Brasilien om at udbrede brugen af IP Marketplace. 

Styrelsen har dermed 22 samarbejdsaftaler med internationale organisationer.   

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)